اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

شفاخانه‌های ولایات مرکزی مورد بررسی قرار خواهند گرفت

اکثر مردم مناطق مرکزی از نبود ادویه‌جات در شفاخانه‌های ولایات‌شان شکایت دارند. آنان می‌گویند‌ که هیچ مریض از شفاخانه های ولایات مرکزی ادویه اولیه دریافت نمی کنند.

عبدالله یک تن ازباشندگان ولسوالی یکه‌ولنگ ولایت بامیان، دختر سه ساله‌اش را به شفاخانه ولسوالی یکه‌ولنگ آورده است. وی به خبرگزاری رشد می گوید که این شفاخانه هیچ ادویه‌ای برای مریض وی نداده است .

عبدالله افزود: برای چندین بار مریض‌شان را به شفاخانه جهت تداوی انتقال داده‌اند، اما هیچ  داروی علاج از طرف شفاخانه به طور رایگان دریافت نکردم بلکه همیشه برایم نسخه داده شده است.

وی علاوه کرد: داکتران مطابق قراردادِ که با داروخانه های خصوصی دارند، برای مریض‌داران نسخه داده و سفارش می کنند که از فلان دارو خانه خصوصی دوا خریداری کنید.

عبدالله ادامه داد: “مسوولین تمام شفاخانه های ولایت بامیان با داروخانه های خصوصی قرارداد دارند که مریض داران اندک دارو را به قیمت گزاف از داروخانه خصوصی خریداری کنند”.

او می گوید: “داکتران در اوایل هر ماه با صاحبان داروخانه‌های خصوصی تصفیه حساب کرده و مقدار پول قردادی خویش را دریافت می کنند.

غلام رسول یک تن از باشندگان دره سادات ولایت بامیان می باشد. وی همسرش را جهت تداوی به شفاخانه مرکزی ولایت بامیان آورده است و چنین می گوید: تمام داروهای مورد نیاز را مطابق نسخه خریدم و هیچ داروی رایگان از شفاخانه دریافت نکرده‌ام.

رسول گفت: “همینکه داکتران از ما پول نگیرند بس است دیگر از خیر آنها تیر”.

از ظاهر حرف‌های غلام رسول معلوم می‌شود که دکتران مرکز ولایت بامیان در مقابل تشخیص مرض دارو نمی‌دهند که هیچ، بلکه خواهان رشوه از مریض داران هم هستند.

این موضوع را با رئیس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه شریک نمودیم. وی گفت: موجودیت فساد را رد کرده نمی توانیم.

نجیب الله صافی رئیس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه به خبرگزاری رشد گفت: در تمام شفاخانه های ولایات بسته های اساسی عرضه خدمات صحی موجود است.

رئیس عمومی طب وقایوی افزود: ادویه اولیه به حد کافی در شفاخانه موجود است، اینکه به مریض نمی رسد نیاز به بررسی دارد.

دکتر صافی اطمینان داد: که دراین رابط بررسی جدی نموده و در صورت غفلت با متخلفین برخورد قانونی و اصلاحی صورت خواهد گرفت.

محمد رقیب فیاض-خبرگزاری رشد

 

 

 

 

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن