اجتماعیبرگزیده های سایتتحلیل

طویانه در افغانستان؛ بلند بردن ارزش دختران یا دختر فروشی؟

طویانه یا مقدار پولی که خانواده‌ی دختر از خانواده‌ی داماد می‌گیرد از گذشته‌های دور میان خانواده‌های افغان رایج است. خبرگزاری بانوان افغانستان در گزارشی در این باره نوشته است، برخی از خانواده‌های افغان پای‌بند این رسم و به این باوراند که طویانه تعیین کننده‌ی ارزش دختر است.

این رسم که مشکلات خانوادگی و اجتماعی زیادی را به وجود می‌آورد هنوز هم در برخی از خانواده‌ها در افغانستان رایج است.

بر اساس این گزارش، راضیه یکی از مادرانی افغان است که ارزش دختر را وابسته به طویانه می‌داند. او که دو دخترش ازدواج کرده‌اند می‌‌گوید از یکی از دختران‌اش طویانه گرفته و خوشبخت است.

این مادر افغان گفت: “از دختر اولم دو ونیم لک افغانی طویانه گرفتم و برایش مصرف کردم اما از دختر دوم خود هیچ پولی نگرفتم و نتوانستم برایش چیزی بخرم همیشه زنان ایورش او را طعنه می‌دهند که مادرت ترا دست خالی روان کرده است”.

زن دیگر افغان که پنج سال از ازداج‌اش می‌گذرد نیز ارزش دختران را وابسته به پرداخت طویانه می‌داند. او گفت، پدرش از خانوده‌ی داماد طویانه نگرفته است و این سبب شده تا او در زندگی مشترک خوشبخت نباشد، وی گفت: “مدتی که از عروسی‌ام گذشت خشو و خواهران شوهرم به من طعنه می‌زدند که تو پیش فامیل خود ارزش نداشتی و تو را مفت و رایگان به ما داده است”.

از سوی دیگر هستند کسانی در افغانستان که طویانه را یک رسم ناپسند دانسته و آن را دختر فروشی می‌دانند.

خبرگزاری بانوان افغانستان با پروانه زنی افغان که طویانه را کلید خوشبختی دختران نمی‌داند مصاحبه کرده است، وی گفت: “مدت دو سال از عروسی‌ام می‌گذرد و فامیل من هیچ نوع پولی را از خانواده‌ی شوهرم نگرفته‌اند من از زندگی خود و فامیل شوهرم راضی هستم و همان قدر و عزتی که یک دختر در فامیل شوهر خود داشته باشد من هم دارم”.

آگاهان امور اجتماعی افغانستان نیز گرفتن طویانه را یکی از دلایلی ایجاد خشونت در اجتماع و خانواده‌ها می‌دانند.

علی آزاد استاد دانشگاه در کابل به این باور است که طویانه گرفتن مشکلاتی چون اقدام به خودکشی، فرار از منزل و طلاق را در این کشور در پی داشته است.

به گفته وی، بلند بردن سطح آگاهی مردم در این باره می‌تواند تا حدی این مشکل را حل کند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن