تیتر یکجهان

فروش پاسپورت به شهروندان خارجی از سوی دولت قبرس

اسناد محرمانه زیادی دولت قبرس که  به دست واحد تحقیقاتی الجزیره به نام (روزنامه قبرس) افتاده است ، نشان می دهد که ده ها تن از مقامات عالی رتبه و خانواده های آنها از اواخر سال 2017 الی اواخرسال 2019 ، به اصطلاح "گذرنامه های طلایی" را از قبرس خریداری کرده اند.

اسناد های فاش شده نشان می دهد که برنامه “توزیع گذرنامه” قبرس ، به چهره های سیاسی ” آسیب پذیر فساد ”  اجازه می دهد تا تابعیت اتحادیه اروپا را خریداری کنند.

اسناد محرمانه زیادی دولت قبرس که  به دست واحد تحقیقاتی الجزیره به نام (روزنامه قبرس) افتاده است ، نشان می دهد که ده ها تن از مقامات عالی رتبه و خانواده های آنها از اواخر سال ۲۰۱۷ الی اواخرسال ۲۰۱۹ ، به اصطلاح “گذرنامه های طلایی” را از قبرس خریداری کرده اند.

در میان کسانی که برای هر گذرنامه مبلغ ۲٫۵ میلیون دالر هزینه کرده اند ، سیاستمداران چندین کشور ، اعضای هییت مدیره شرکت های دولتی و برادر نخست وزیر اسبق لبنان نیز شامل اند .

این مقامات، به نام افراد سیاسی در معرض خطر فساد یا (Politically Exposed Person ) یاد می شود ، آنها در سطح بین المللی به عنوان گروهی از افراد شناخته می شوند که خود یا اعضای خانواده آنها مقام دولتی در اختیار داشته و در معرض خطر فساد  بیشتر قرار داشته باشند.

این افشاگری یک روز پس از آن صورت گرفت که واحد تحقیقاتی الجزیره فاش کرد که قبرس گذرنامه ها را به محکومین جنایتکار و فراری از قانون فروخته است.

به دنبال این خبر وزارت داخله قبرس به روز یکشنبه با صدور بیانیه ی اعلام کرد که اطلاعات منتشر شده ،مورد بررسی قرا می گیرند. و افزود که  تغییرات اساسی در برنامه سرمایه گذاری را قبلاً طی سالهای اخیر ایجاد کرده است.

یکی از اشخاص که ازین گذرنامه خریداری کرده است ، میر رحمن رحمانی ، رییس مجلس نمایندگان افغانستان است که نه تنها تابعیت قبرس را برای خوود ، همسر و سه دخترش خریداری کرده است بلکه گذرنامه های خانوادگی را برای ایالات سنت کیتس و نوویس کشور کارایب تهیه کرده است.

رحمانی جنرال پیشین نظامی است  که  اکنون به یک تاجر بسیار موفق که اداره قرار داد های سوخت و حمل و نقل دولت افغانستان و ارتش ایالات متحده را در اختیار دارد ، مبدل شده است.

انتخاب وی به عنوان رئیس مجلس ، با دعوا و کشمکش همراه شد زیرا مخالفین وی را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

دو مقام دیگر که ازین گذرنامه های طلایی خریدند ،فم فو کوک ، نماینده شهر هوشی مین در کنگره ویتنامی و ایگور روا روسی معاون پیشین وزرات توسعه و اقتصاد میباشند.

لور بریلود ، افسر ارشد سیاست گذاری از سازمان غیردولتی ضد فساد شفافیت بین المللی به الجزیره گفت: اشخاص مانند رحمانی ، کووک و روا اغلب کلیدهای مبلغ هنگفت پول مالیه دهندگان را دارند.

بریلود به الجزیره گفت: “آنها به منابع عمومی دسترسی دارند ، می توانند روی قرار داد های دولتی تکیه کنند و در موقف تصمیم گیری قرار گیرند ، از همین رو این یک ریسک مالی بالا را نشان می دهد که آنها یا خود در فساد دخیل شده اند و یا در حال فاسد ساختن دیگران هستند” .

این اسناد خلاف کاری هیچ یک ازین اشخاص را ثابت نمی کند اما سؤالهای جدی را مطرح می کنند که چرا کسی که در کشور خود به او موقف داده شده است می خواهد شهروندی دوم را برای خود یا خانواده خود خریداری کند. علاوه بر این ، در چندین مورد ، این سؤال مطرح می شود که چگونه این مقامات حداقل ۲٫۵ میلیون دالر را که مشروط به سرمایه گذاری در اقتصاد قبرس است ، هزینه کرده اند.

نیگل گولد دیویس ، عضو ارشد انستیتیوت بین المللی امور استراتژیک انگلیس گفت: “در بسیاری از کشورها ، تنها با داشتن روابط غیرقانونی می توان ثروت زیادی کسب کرد.”

به گفته گولد دیویس ، دلیل  این که مقامات بعداً برای به دست آوردن تابعیت دومی یا حتی سومی تلاش می کنند ، حفظ ثروت های است که طی سالیان بدست آورده اند.

وی با اشاره به قبرس افزود: “وقتی آنها این مبلغ پول را از طریق انواع ارتباطاتی که ما آنها را بسیار مشکل می دانیم به دست آوردند ،  آنها دارایی های شان را از کشورهای که از حاکمیت قانون برخوردار هستند به جا های امن انتقال می دهند .

منبع : الجزیره

نویسنده : واحد تحقیقی الجزیره

برگردان :  سید جمال اخگر

 

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن