برگزیده های سایتجهان

قتل وحشیانه‌ی دانشجوی پاکستانی در ملاءعام

یک دانشجوی ۲۳ ساله رشته ژورنالیسم در پاکستان به اتهام کفرگویی در یک حمله گروهی مردم کشته شد. این قتل بسیاری از لیبرال های پاکستانی را حیرت زده کرده است. آنان می گویند که سیاست های حکومت تعصب مذهبی را تقویت می کند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ مشعل خان، دانشجوی ژورنالیسم در دانشگاه “عبدالولی خان” در شهر “مردان” پاکستان، تازه ترین قربانی به اتهام کفرگویی است.

مشعل خان روز پنجشنبه در ملاء عام در محوطه دانشگاه در یک حمله گروهی کشته شد. همصنفی هایش پس از یک بحث دینی در روز قبل از واقعه، او را متهم به توهین به اسلام کرده بودند.

به نقل از دویچیوله؛ اما روشی که مشعل به قتل رسید، پاکستانی های سکولار و لیبرال را حیرت‌زده کرده است. آنان به شدت از قتل این جوان دانشجو خشمگین هستند. ویدیویی که از جریان قتل در شکبه های اجتماعی تویتر و فیسبوک منتشر شده، نشان می دهد که این جوان به همان روش “محکمه صحرایی” که گروه های افراطی ماننده طالبان و “داعش” دارند، کشته شد.

همصنفی های مشعل او را از اتاقش در لیلیه بیرون کشیدند، تا سرحد مرگ لت و کوب نمودند و بعد به او گلوله شلیک کردند. رسانه های پاکستانی به نقل از شاهدان عینی گزارش داده اند که مشعل را مجبور کردند تا آیاتی از قرآن را پیش از مرگش تلاوت کند.

عبدالله، دوست مشعل در این واقعه زخمی شد. دوستان و معلمان مشعل او را دانشجویی “پرسشگر” توصیف می کنند که همواره درباره مسائل سیاسی و مذهبی بحث می کرد. یکی از معلمان او به شرط فاش نشدن نامش به رویترز گفته است: «هرچه را که می خواست بگوید، علنی و فاش می گفت؛ اما او نمی فهمید که در چه محیطی زندگی می کند».

پولیس تاکنون ۲۰ تن را به ظن دست داشتن در قتل او دستگیر کرده است و هیچ شواهدی برای اتهام کفرگویی نیز نیافته است. تاکنون نه پرویز مشرف و نه هیچ مقام برجسته حکومت این قتل را محکوم نکرده است.

کفرگویی موضوعی بسیار حساس در کشور “جمهوری اسلامی پاکستان” است، جایی که ۹۷ درصد نفوس ۱۸۰ میلیونی آن مسلمان هستند. مدافعان حقوق بشر مدت هاست که خواهان اصلاحات در قانون “کفرگویی” هستند. این قانون در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط دیکتاتور اسلامگرای پاکستان، جنرال ضیاء الحق ساخته شد. فعالان می گویند که این قانون در واقع کمتر به مسئله “کفرگویی” می پردازد، بلکه بیشتر زمینه را برای انتقام گیری شخصی مهیا کرده است.

اما اگر از مردم در جاده ها پرسیده شود که آیا از لغو این قانون جنجالی حمایت می کنند، پاسخ آنها احتمالا “خیر” خواهد بود. علی اصغر، یک دانشجو در لاهور گفت: «مسئله اصلاح یا لغو این قانون و یا ایجاد قانون جدید نیست، بلکه هر کس که به دین ما توهین می کند نباید بی مجازات بماند».

در افغانستان نیز، حملات گروهی بر پایه تعصبات دینی و اتهام به کفرگویی رخ داده است. سال گذشته، زن جوانی به نام فرخنده به اتهام آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان، در مرکز شهر کابل توسط گروهی از مردم خشمگین به قتل رسید و جسدش به آتش کشیده شد. اما بعداً مشخص شد که مقصر اصلی قضیه تعویذنویسان زیارت شاه دو شمشیره بوده اند و موضوع آتش کشیدن قرآن اتهامی بیش نبود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن