اقتصادیبرگزیده های سایتتیتر یک

قرارداد ساخت بند آبگردان شاه‌توت امضا شد

به گزارش خبرگزاری رشد، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ساخت بند آبگردان واقع در کوه‌های للندر در جنوب شهر کابل برای تأمین آب آشامیدنی و سرسبزی شهر کابل بااهمیت خواند: "شاه‌توت آب کافی را به دریای کابل می‌دهد که یکبار دیگر آن را به یک چرخ سرسبزی، جنگلزار و دست‌آورد هنر و صنایع مبدل خواهد کرد. با آب بند ‌شاه‌توت امکان عملی‌سازی پمپ‌های سولری وجود دارد."

رهبران هند و افغانستان قرارداد ساخت بند آبگردان شاه‌توت کابل را به گونه آنلاین امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رشد، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ساخت بند آبگردان واقع در کوه‌های للندر در جنوب شهر کابل برای تأمین آب آشامیدنی و سرسبزی شهر کابل بااهمیت خواند: “شاه‌توت آب کافی را به دریای کابل می‌دهد که یکبار دیگر آن را به یک چرخ سرسبزی، جنگلزار و دست‌آورد هنر و صنایع مبدل خواهد کرد. با آب بند ‌شاه‌توت امکان عملی‌سازی پمپ‌های سولری وجود دارد.”

آقای غنی از کمک حدود سه میلیارد دالری هند در بازسازی افغانستان سپاسگزاری کرد و از ساخت بند سلما و ساختمان شورای ملی افغانستان به کمک مالی هند یاد کرد.

اداره ملی تنظیم آب افغانستان گفته که بند آبگردان شاه‌توت با ۹۷ متر ارتفاع و ۶۰ متر عرض، ظرفیت ذخیره کردن ۱۴۶ میلیون متر مکعب آب خواهد داشت.

این بند در ظرف شش سال ساخته می‌شود و چهار هزار هکتار زمین زراعتی را در محله‌های چهل دختران، خیانکوت، الیاس‌خیل و خیرآباد ولسوالی چهار آسیاب آبیاری خواهد کرد.

نظام خپلواک، سخنگوی اداره ملی تنظیم آب گفت که این بند برای دو میلیون و دوصد هزار نفر در کابل آب آشامیدنی فراهم می‌کند و هزینه ساخت آن ۲۳۶ میلیون دالر است که هند آن را کمک می‌کند.

در همین حال نریندرا مودی، صدراعظم هند گفت که با اجرای این طرح عمرانی روابط افغانستان و هند نیرومند خواهد شد: “بند شاه‌توت در کابل که امروز تفاهمنامه ساخت آنرا امضا می‌کنیم، نتیجه روابط قوی افغانستان و هند است که ما از آن حمایت می‌کنیم. این بند برای باشنده‌های کابل آب فراهم خواهد کرد. شهر کابل در قلب‌های مردم هند جای دارد.”

بند آب‌گردان شاه‌توت در حالی ساخته می‌شود که آب زیرزمینی کاهش یافته و حتی باشنده‌های شهر کابل با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو هستند.

این در حالی است که کار ساخت بندهای شاه و عروس در ولسوالی شکردره کابل، شورابک در بدخشان، کمال خان در نیمروز، کجکی در هلمند و چند بند دیگر نیز در دست ساخت هستند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن