اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

موج سوم کرونا؛ افغانستان برای روزهای سخت آماده‌گی می‌گیرد

مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که آمارها به گونه نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است و این وزارت برای کنترل وضعیت و پیش‌گیری از شیوع موج سوم ویروس کرونا، برخی از اقدامات را بررسی می‌کنند.

آمارهای روزانه در کشور نشان می‌دهد که میزان مبتلایان کرونا با گذشت هر روز افزایش می‌یابد. در جریان دو  هفته اخیر نزدیک به دو هزار بیمار کرونایی در کشور به گونه رسمی شناسایی شده‌ و حدود ۷۰ تن دیگر نیز جان باخته‌اند. بدین ترتیب شمار بیماران فعال کرونا در حال حاضر به بیش از چهار هزار نفر می‌رسد.

مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که آمارها به گونه نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است و این وزارت برای کنترل وضعیت و پیش‌گیری از شیوع موج سوم ویروس کرونا، برخی از اقدامات را بررسی می‌کنند.

از قطع پروازها با هند، وضع محدودیت تردد مسافران در مرزهای پاکستان و ایران، اعمال قیود شب‌گردی، جلوگیری از تجمعات و فعال‌سازی کمیته‌های اضطراری به عنوان گزینه‌های مورد نظر نام برده شده است. این نگرانی‌ها در حالی مطرح شده است که وضعیت کرونا در پاکستان، ایران، ترکیه و هند بدتر می‌شود.

در جریان شبانه‌روز گذشته هند بیش‌ترین میزان مبتلایان کرونا را ثبت کرد. پاکستان نیز بیش‌ترین میزان مرگ‌ومیر برخاسته از کرونا را در یک روز گزارش داد و ستاد مقابله با کرونا در ایران تصریح کرد که شهروندان آن کشور هفته‌های سختی در پیش‌رو دارند. گفتنی است که افغانستان در حال حاضر بیش‌ترین رفت‌وآمد را با همین کشورها دارد و این موضوع سبب شده است که نگرانی‌ها از شیوع موج سوم کرونا بیش‌تر شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، میزان ابتلا به آن برای سومین بار افزایش چشم‌گیری یافته است. روز دوشنبه، ششم ثور، دست‌کم ۲۱۰ بیمار کرونایی به گونه رسمی در کشور ثبت شدند که بیش‌ترین آمار روزانه در جریان ماه‌های اخیر بوده است. وضعیت کرونا در مجموع «نگران‌کننده» خوانده شده است؛ زیرا براساس آمارهای وزارت صحت عامه، در جریان دو هفته اخیر یک هزار و ۸۷۸ بیمار کرونایی به گونه رسمی تشخیص شده‌اند.

در این میان بیمارانی نیز شامل‌اند که به کرونای نوع انگلیسی مبتلا شده‌اند. شمار این بیماران به بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسد که در ۱۲ ولایت ثبت شده است. افزون بر این، احتمال می‌رود که شمار دیگری که ثبت آمارهای وزارت صحت عامه نیستند، به این ویروس مبتلا شده باشند. بدین ترتیب در جریان دو هفته اخیر، شمار بیماران فعال ویروس کرونا از دو هزار و ۸۳۰ بیمار به چهار هزار و ۱۰۷ بیمار رسیده است. در بیست‌ودوم حمل درصدی ابتلا به کرونا در کشور ۵٫۳ درصد گزارش داده شد، اما اکنون به حدود ۱۳ درصد رسیده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه، روز دوشنبه، ششم ثور، در نشستی با رییسان صحت عامه ولایت‌ها و برخی دیگر از مقام‌ها، به گرفتن «تدابیر جدی» در راستای پیش‌گیری از موج سوم ویروس کرونا تأکید کرد. به باور سرپرست وزارت صحت عامه، «هماهنگی میان وزارت صحت عامه و دیگر نهادها» می‌تواند این وزارت را در پیش‌گیری از موج سوم ویروس کرونا کمک کند. در این نشست تصریح شده است که ظرفیت تولید شرکت‌های آکسیجن در مرکز و ولایت‌ها بررسی و متناسب با آن آماده‌گی‌ها گرفته شود. هم‌چنان سرپرست وزارت صحت عامه بر فراهم‌سازی کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در شفاخانه‌های خصوصی، پرداخت معاشات کارمندان صحی، استفاده از «تیم‌های آرآرتی» به حیث تیم‌های کلینیکی و استخدام کارمندان جدید تأکید کرده است. این در حالی است که روی «قطع پروازهای هند به افغانستان»، «وضع محدودیت در تردد مسافران در مرزهای پاکستان و ایران»، «وضع قیود شب‌گردی»، «جلوگیری از تجمعات» و «فعال‌سازی کمیته‌های اضطراری» نیز بحث شده و قرار است رهبری دولت در این موارد تصمیم بگیرد.

هم‌زمان با این مسوولان در وزارت صحت عامه تصریح می‌کنند که بررسی‌ها در مورد وضعیت کنونی همه‌گیری کرونا در افغانستان ادامه دارد. میرویس علی‌زی، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، روز دوشنبه، ششم ثور، به روزنامه ۸صبح گفت که شمار مبتلایان کرونا در روزهای اخیر افزایش یافته است، اما بحث اجرایی شدن قرنطین در حال حاضر مطرح نیست. او افزود که بررسی‌ها در مورد وضعیت کرونا جریان دارد و قرار است متناسب به شرایط در این مورد تصمیم گرفته شود. با این حال میرویس علی‌زی تصریح کرد که اگر وضعیت بحرانی شود، وزارت صحت عامه طرح کامل روی دست دارد و در بخش ارتقای ظرفیت کارمندان صحی، ایجاد مراکز صحی، ایجاد لابراتوارها، نصب دستگاه‌های آکسیجن در شفاخانه‌ها و آگاهی عامه آماده‌گی گرفته است. او افزود که روند تطبیق واکسین نیز ادامه دارد و این روند می‌تواند به شهروندان در بحث ابتلا به ویروس کرونا معافیت دهد.

بدتر شدن وضعیت در پاکستان، ایران، ترکیه و هند

 

یکی از نگرانی‌های عمده مقام‌های صحی و شهروندان، افزایش میزان ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر در کشورهایی است که شهروندان افغان به گونه مداوم به آن‌ها رفت‌وآمد دارند. هند، ترکیه و ایران در حال حاضر در صدر کشورهای دارای بیش‌ترین بیمار کرونایی در آسیا قرار دارند. پاکستان نیز روزهای سختی را سپری می‌کند. مقام‌ها در پاکستان روز دوشنبه، ششم ثور، گزارش دادند که بیش‌ترین میزان مرگ‌ومیر روزانه برخاسته از کرونا در آن کشور را ثبت کرده‌اند. در جریان این روز ۱۵۷ شهروند پاکستانی به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند.

این آمار در مجموع به ۱۶ هزار و ۹۹۹ نفر می‌رسد. در ایران نیز وضعیت روبه‌راه نیست. ستاد مقابله با کرونای ایران اعلام کرد که میزان بیماران در این کشور افزایش یافته است و احتمال دارد که در جریان هفته‌های آینده میزان مرگ‌ومیر به بالاترین حد خود برسد. تاکنون در این کشور بیش از ۷۰ هزار بیمار کرونایی جان باخته‌اند.

کرونا در ترکیه نیز در جریان روزهای اخیر اوج گرفته است و تاکنون حدود چهار میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند. بدین ترتیب از آغاز شیوع بیماری کووید-۱۹ در ترکیه تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

در هند اما وضعیت به شدت بحرانی است. این کشور در جریان روزهای اخیر بالاترین میزان ابتلا به کرونا را ثبت می‌کند. در جریان روزهای اخیر، میزان ابتلای روزانه در این کشور بیش‌تر از ۳۰۰ هزار نفر است که رکورد جهانی ابتلا به کرونا به حساب می‌آید. شهروندان افغانستان در روزهای اخیر به همه این چهار کشور رفت‌وآمد می‌کنند و افزایش این آمار نگرانی‌های جدی را از شیوع موج سوم ویروس کرونا در افغانستان در پی داشته است.

گفتنی است که تاکنون ۵۹ هزار و ۲۲۵ تن در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در نتیجه آن، ۵۲ هزار و ۵۲۰ تن‌شان بهبود یافته‌ و دو هزار و ۵۹۸ تن جان باخته‌اند. هم‌زمان با این، روند تطبیق واکسین کرونا در کشور نیز ادامه یافته است. براساس آمارها، تا پایان روز دوشنبه، ششم ثور، ۲۹۶ هزار و ۵۸۴ نفر در ۲۴ ولایت واکسین شده‌اند که معلمان و کارمندان صحی را نیز شامل‌اند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن