اجتماعیاخبار کوتاهافغانستانبرگزیده های سایتجهان

میلیون‌ها کودک در افغانستان به انجام کارهای شاقه مجبور می شوند

اداره بین المللی دیده بان حقوق بشر می گوید افغانستان نتوانسته است از هزاران کودکی که تحت شرایط ناگوار کار می کنند محافظت نماید.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ اداره بین المللی دیده بان حقوق بشر با نشر گزارشی، وضعیت کودکان در افغانستان را مورد بررسی قرار داده است.

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر گفته است که در افغانستان میلیون‌ها کودک به انجام کارهای شاقه مجبور می شوند و یک بخش آنها کارهای خطرناک را پیش می‌برند.

در گزارش ۳۱ صفحه ای این سازمان آمده است که کمتر از نصف تعداد کوکان کارگر به مکتب می‌روند و آنها در شرایطی کار می‌کنند که خطر زخمی شدن و حتی مرگ برایشان وجود دارد.

پتی گاسمن مسئول امور افغانستان در سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است که دو عامل عمده این مشکل، فقر اقتصادی و تخطی از قوانین می‌باشد.

وی هدف از تهیه این گزارش را، جلب توجه حکومت به وضیعت کوکانی که در شرایط ناگوار کار می‌کنند عنوان کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان، در افغانستان حتی اطفال پنج ساله به کار مجبور شده اند که این امر مخالف قانون کار در افغانستان و قوانین بین المللی بشری می‌باشد.

گاسمن گفته است که حکومت افغانستان کار کودکان را در ۱۹ محل ممنوع اعلان کرده است، اما در عملی کردن این قوانین توجه جدی صورت نگرفته و این عمل سبب افزایش چالش ها شده است.

گاسمن می گوید: ” بعضی از مکان ها حیات کودکان را با خطر مواجه می سازد. حکومت افغانستان تنها به اعلان ممانعت اکتفا نکند و قوانین را عملی نماید. رئیس جمهور افغانستان بر رشد اقتصادی در کشور خود تاکید دارد؛ زیرا به باور وی رشد اقتصادی وضعیت را تغییر خواهد داد. اما یک بر چهار بخش از کودکان افغانستان مجبور اند که کار کنند، ولی این ارقام در دست ما نیست که چه تعداد آنها مصروف کارهای خطرناک اند”.

همچنین وی به استخدام اطفال توسط گروه های مسلح و استفاده جنسی از آنها اشاره کرده و می افزاید که نگرانی هایش را در این زمینه با حکومت افغانستان شریک ساخته است.

پتی گاسمن تاکید دارد که حکومت افغانستان باید با کسانی که کودکان را به کارهای شاقه استخدام می‌کنند، قانونی برخورد نموده و برای این کودکان زمینه درسی فراهم نماید.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن