اجتماعیبرگزیده های سایت

“ناکامى افغانستان در مبارزه با فساد سبب استمرار جنگ شده است”

“دیدبان شفافیت افغانستان” میگوید که ارادۀ سیاسى حکومت در امر مبارزه با فساد ادارى، زیرسوال رفته و افغانستان فاقد استراتیژى، قانون جامع و نهاد تخصصى مشخص مبارزه با این پدیده است.

یافته هاى این نهاد، نشان میدهدکه افغانستان در سال ٢٠١۵ میلادى، هیچ پیشرفتى در زمینه مبارزه با فساد نکرده و از حکومت میخواهد که مبارزه با این پدیده را در سطح اولویت هاى خود قرار دهد و راهکارهاى جدى را روى دست بگیرد.

سیداکرام افضلى رییس اجرایى دیدبان شفافیت افغانستان، در نشست خبرى امروز گفت که رده بندى فساد، بیانگرسنجش فساد در دولت است و شاخص سال ٢٠١۵ نشان میدهد که حکومت وحدت ملى نتوانسته است تعهدات انتخاباتى خود در مبارزه علیه فساد را عملى سازد.

وى افزودکه دریکسال گذشته  نه تنها افغانستان در امرمبارزه با فساد ادارى دستاورد ندارد، بلکه یک امتیازکمتر نسبت به سال گذشته به دست آورده، که این وضعیت نگران کننده است؛ بخاطرى که حکومت براى آینده نیز دراین زمینه پلان و برنامه اى ندارد.

افضلى علاوه کرد که ارادۀ سیاسى، پیش شرط مبارزه علیه فساد درهرکشور است؛ درحالیکه اراده سیاسى حکومت وحدت ملى دراین زمینه زیرسوال است، افغانستان فاقداستراتیژى مبارزه علیه فساد، قانون جامع و یک نهادتخصصى و مشخص مبارزه علیه فساد ادارى مى باشد.

رییس اجرایى دیدبان شفافیت افغانستان علاوه کردکه موجودیت فساد در ادارات دولتى باعث چالش ها، استمرارجنگ و گسترش ناامنى ها درکشور شده است و اگر حکومت دریکسال آینده دستاوردهاى جدى در امرمبارزه با فساد نداشته  باشد، وضعیت امنیتى بیشترازاین وخیم شده و سطح بیکارى نیز افزایش مى یابد و اعتماد و امیدوارى مردم نسبت به حکومت کمتر خواهد شد.

وى گفت: “حکومت باید از شعار دادن بگذرد و عملاً کار نماید و اگر واقعاً درامرمبارزه با فساد متعهداست؛ باید ادارات موازى را از بین ببرد، یک اداره قوى با صلاحیت را تشکیل نماید و ادارات دیگرى که در زمینه میتوانند نقش داشته باشند، باید تقویه و اصلاحات جدى درآن به میان آید؛ درغیرآن تنها با شعار نمیشودکه مبارزه کرد.”

افضلى، آوردن ریفورم در صفوف پولیس و لوى څارنوالى را نیاز جدى خوانده تاکیدکرد که درکشورى که  فساد یک معضلۀ بزرگ بوده وجرایم نیز در حال ازدیاد میباشد، سوال برانگیز است که بدون لوى څارنوال باشد .

به گفتۀ وى این اصلاً قابل پذیرش نیست ویکسال میشود که رهبرى وجود ندارد که قضایاى فساد را به شکل جدى پیگیرى نماید.

دیدبان شفافیت افغانستان، درحالى تلاش هاى یکسال گذشتۀ حکومت در امرمبارزه با فساد را ناکام میداند که براساس گزارش جدیدسازمان بین المللی شفافیت؛ افغانستان بعد از سومالیا و کوریای شمالی در ردیف سوم فاسدترین کشورهاى جهان قرار گرفته است .

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن