اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

نسخه صلح، نسخه تکراری است/ مجبور نسازید که دو باره مسلمان بسازیم

 

 

شبکه ی فعالان جوان برای اصلاح و تغییر از هشتم مارچ درکابل تجلیل کرد.

شبکه ی فعالان جوان برای اصلاح و تغییر روز شنبه از هشتم مارچ روز جهانی زن با حضور محمد عمرداوودزی وزیر اسبق وزارت امور داخله ، فعالین مدنی، استاتید دانشگاه دولتی و خصوصی ،و افسران زن در کابل تجلیل به عمل آورد.

به گزارش رشد، وزیر اسبق وزارت امور داخله اشاره به تاریخچه هشتم مارچ گفت:”در سال ۱۹۰۸ در شهر نیویورک امریکا بانوان که در فابریکه لباس سازی کار می کردند بخاطر حقوق و خواسته های شان تظاهرات و اعتصاب کردند و عکس العمل نشان دادند در مقابل خشونت های موجود، یک سال بعد از آن سال تاریخ ۲۸ فیبروری سال ۱۹۰۹ به بهانه روز زن تجلیل به عمل آمد و در همین حال در سال ۱۹۷۷ سازمان ملل متحد به طور رسمی روز هشت مارچ را به نام روز زن اعلام کرد. و در کشور های جهان سوم کمتر از روز زن تجلیل به عمل می آید چون به حقوق و خواسته های شان رسیدگی صورت می گیرد ولی از روز زن معمولآ در کشور های تجلیل به عمل می آید که به خواسته ها وهدف شان نرسیده باشد.

محمد عمرداوود زی تصریح کرد:که تجلیل از هشت مارچ به معنی ارزیابی در عرصه های سیاسی،اقتصادی،واجتماعی بانوان که به چه اندازه پیشرفت کردند و به چه اندازه به حق خود رسیدند، می باشد.

وی افزود: “ما در کشور زندگی می کنیم که انکشافات و تغییرات بسیار آهسته صورت می گیرد، اگریک سال گذشته را ارزیابی کنیم شاید تغییرات زیاد محسوس نه شود. اما اگر پانزده سال گذشته را ارزیابی کنیم امکان دارد تغییرات زیاد محسوس شود”.

اوخاطر نشان کرد: زمانی من از محیط که در آنجا حضور زنان زیاد بود در افغانستان آمدم در محوطه ارگ ریاست جمهوری حضوریک خانم را حس نکردم همه شان مرد بودند، ولی وقتی من از ارگ بیرون شدم معاون ریاست دفتر ریاست جمهوری خانم به اسم لودین و خانم رمیکا که مسول مدیریت فزیکی کل ارگ ریاست جهموری را به عهده داشت.

داوود زی اشاره به خشونت علیه زنان گفت: ریس جهمور غنی وعده داده بود که قضیه شهید فرخنده را شخصآ خودم بررسی و پی گیری می کنم، اما در طول دو سال هر قضیه که رییس جمهور گفته من شخصآ بررسی و غور می کنم همان قضیه نتیجه نداده است.

وی با بیان اینکه:مدت هشت سال گذشته در پروسه صلح دخیل بودم و یکی از دلایل که من زیاد زحمت و تلاش می کردم همین بود که من مادر واعضای فامیل خود رادرجنگ از دست داده ام.

عمر داوود زی اضافه کرد که: نقش پاکستان درروندصلح، پاکستان طالبان یا همان تروریستان را خلق و تمویل کرده و در جیب شان قرار دارد وهر قسم بخواهد از آن ها استفاده می کند، بنابراین بالای پاکستان باید فشار آورد که طالب را حاضر به میزمذاکره و مصالحه کند، ما بعد از هشت سال تلاش و زحمت برای مذاکره با طالبان هنوز در نقطه صفری قرار داریم و هیچ نتیجه نداده است.

او گفت: حکومت فعلی همان راه و رویش قبلی را گرفته که به نتیجه نخواهد رسید، این یک نسخه آزمایش شده است،من به حکومت فعلی گفتم:”به این راه نروید که به ترکستان می روید، بعدازآن حرف خودرا کمی تغییر داده گفتم:به این راه نروید که به گورستان می روید، ولی امروز کمی تغییر می دهم می گویم:به این راه نروید که به … می روید.

عمر داوود زی می گوید: ما چرا باطالبان صلح می خواهیم؟ چون”طالب را ما افغان می دانیم و صلح را با همان سمت طالب می خواهیم که افغان است، با آن طالبان یا تروریستان که افغان نیستند ولی در خاک افغانستان هستند باید برخورد قانونی و متجاوزانه شود، ما ازپاکستان نباید توقع داشته باشیم که میان طالبان و افغانستان میانجگری کنند، توقعات پاکستان را نه حکومت قبلی نه فعلی و نه چندین حکومت آینده می پذیرد.

اوعلاوه کردکه: هدف از جرگه صلح این است که میانجگری را پیش بیبرد،وبه شما خواهران پیشنهاد می کنم که یک جرگه صلح را تشیکل دهید، وهمان مرجع یا دونر که این جرگه صلح را حمایت می کنند یعینآ شما را نیز حمایت خواهم کرد، واین پیشنهاد شما نزد من تآیید شده است و در حد توان با شما همکار خواهم بود.

وی تآکید کرد که: پاکستان راکت زنی و با چرخبال های شان معامله گری را در این طرف خط دیورند شروع کرده است.

این درحال است که هر وقت پروسه صلح به نقطه حساس می روند پاکستان راکت زنی و تجاوزات خطی را آغاز می کند،بخاطر اینکه به دنیا نشان بدهد که ما اینجا با افغانستان یک معضله بسیار کلان داریم تا این معضله حل نشود ما مانع پروسه صلح می شویم

نظیفه ستانکزی عضو شورای رهبری شبکه فعالان اصلاح و تغییر:

با ظهور اسلام زنان توانستن به حقوق شان دسترسی یابند و حقوق  زن  قبل از اسلام توسط مردان پامال می شد، و نخستین کسیکه به اسلام مشرف شد بی بی خدیجه بود  و هم چنان نخستین شهید اسلام بی بی سمیه بود.

نظیفه ستانکزی گفت: حقوقی را که اسلام به زنان قایل است در هیچ تمدن و دین دیگر قایل نیستند، متاسفانه در شرایط فعلی وضعیت زنان بدتراست و ما شاهد ظلم بالای فرخنده، سنگسار رخشانه و شاهرگ بریده تبسم بودیم.

او اضافه کردکه:ملیون ها دالر بخاطر اعاده حقوق زن به مصرف رسید اما کار بنیادی صورت نگرفت و تغیرات مثبت ایجاد نشد وشعار های تآمین حقوق زن تجارتی و پروژه ی بود و متاسفانه بسیار از اعضای فعال شبکه زنان بخاطر حقوق شان به سنت ها حمله بردند.

سلیمه صدیقی، عضو شورای رهبری شبکه:

او می گوید:در ۱۴ سال گذشته ملیون ها دالر به مصرف رسید اما تمامآ پروژه بود و خشونت ها علیه زنان افزایش یافته است وی خواستار به محاکمه کشانیدن عاملان قتل فرخنده شد .

خانم صدیقی بابیان اینکه:حکومت برای رسیدن به مقاصد شان زنان را مهره قرار می دهند ، باید حکومت نقش زنان را در روند صلح اساسی بدانند، حضور زنان بسیار کمرنگ بوده و صرفآ نمایشی می باشد.

حمیرا ثاقب فعال حقوق زن:

حمیرا ثاقب فعال حقوق زن اشاره به زنان می گویند:زنان درقدرت و ساختار سیاسی فقط هشت درصد سهیم میباشد  و این ناشی از عدم اگاهی درست آنان از حقوق شان می باشد و تبعیض جنسیتی در قبال زنان وجود دارد و انتخاب زنان بر مسند های دولتی بر مبنای شایسته سالاری نه؛ بلکه بر مبنای روابط می باشد ودولت در حال حاضر بحث ۲۵ درصدی سهم زنان را مطرح ساخته اند ما در جامعه افغانستان نیاز به باز تحریف روابط داریم و باید تغییر در ساختار سیاسی پدید آید، حضور زنان در قدرت به عنوان یک ضرورت مطرح شود نه به عنوان امتیاز .

سیدحجاز احسانی/کابل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن