اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

نظام معارف نیازمند تغییر و اصلاحات بنیادی است

نماینده فوق العادهء رئیس جمهور در امور حکومتداری خوب بر تغییر و آمدن اصلاحات بنیادی در نظام معارف کشور تاکید ورزید.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ احمد ضیا مسعود نماینده فوق العادهء رئیس جمهور در امور حکومتداری خوب امروز در کنفرانسی تحت نام(بررسی چالش‌های مانع اصلاحات در معارف افغانستان)، گفت: معارف زیربنای فرهنگی کشورها را تشکیل می‌دهد و تازمانیکه در نظام معارف افغانستان تغییرات اساسی وارد نگردد، شاهد تحولات عظیم در جامعه نخواهیم بود.

وی افزود: «اکثر متعلمین در افغانستان تا صنف سوم هیچ‌گونه سواد خواندن و نوشتن ندارند،‌ ۴۸ درصد از متعلمین نیز تا صنف ششم توانایی نوشتن یک متن را ندارند، اما همین که وارد صنف دوازدهم شدند برای کانکور آمادگی می‌گیرند. اکثر دوازده پاس‌ها نیز به دلیل پایین بودن سطح سواد شان به کار استخدام نمی‌شوند؛ بعضی‌هایشان نیز حتی توانایی نوشتن یک مکتوب را ندارند».

آقای مسعود تصریح کرد: اگر نظام آموزشی افغانستان به همین‌منوال ادامه یابد،‌ سرمایه‌گذاری روی آن بی‌فایده خواهد بود.

وی می‌گوید: سیستم آموزشی افغانستان دچار مشکلات فراوانی است و آوردن اصلاحات در آن یک امر ضروری می‌باشد.

نماینده فوق‌العاده رییس جمهور با تاکید بر اینکه نظام آموزشی افغانستان باید از سیاست دور باشد، گفت: جنگ، خشونت، تبعیض و عدم ملی گرایی و ضدیت داشتن با پدیده‌های مدرن باعث عدم پیشرفت جامعه خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: در شرایطی زندگی می‌کنیم که مجبوریم همگرایی و همپذیری قبول کنیم،‌ در غیر آن از کاروان پیشرفت و ترقی باز خواهیم ماند.

آقای مسعود تاکید کرد: معارف باید عمومیت یابد و نهادینه گردد تا تعلیم و تربیه وسعت پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸ الی ۱۰ میلیون متعلم داریم و اگر این افراد درست درس بخوانند، انقلاب فرهنگی برپا خواهد شد.

وی افزود: نظام معارف افغانستان از لحاظ کمیت افزایش داشته، اما از لحاظ کیفیت پیشرفت قابل ملاحظه‌ا‌ی ندارد که در این شرایط باید معلمین مکاتب مورد ارزیابی قرار بگیرند٬ تا مشخص شود که چه تعداد آنها ظرفیت و صلاحیت تدریس را دارند.

آقای مسعود به رهبری وزارت پیشنهاد داد تا یک کمیسیون عالی در این وزارت ایجاد شود و این کمیسیون با یک مطالعه مقایسوی معلوم سازد که کدام روش‌ها برای بهبود وضعیت معارف کشور نتیجه مثبت خواهد داد.

در همین حال محمد ابراهیم شینواری ‌معین وزارت معارف کشور نیز می گوید که تحول در نظام معارف باعث ایجاد تحول در افغانستان خواهد شد.

وی افزود: «۴۵درصد از دانش آموزان مکاتب تا صنف ششم توانانی خواندن را ندارند، ۳۱ درصد از این دانش آموزان جمع و تفریق نمی توانند و ۱۳درصد آنان حتی یک واژه نوشته نمی توانند».

دانیلو پادیلا معاون اداره یونسکو در افغانستان نیز طی سخنانی گفت که این اداره در همکاری با وزارت معارف برای بهبود وضعیت درسی در افغانستان کار می کند.

به گفته وی،‌ از سال ۲۰۰۸ به این طرف ۱.۲میلیون نفر در برنامه‌های سواد آموزی معینیت سواد آموزی وزارت معارف شامل شدند که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

براساس سروی که دفتر نماینده فوق العاده رئیس جمهور انجام داده است، دست‌مزد کم معلمین٬ نبود معلم راهنما٬‌ افزایش مضامین درسی٬ کمبود کتاب٬ کم بود تفتیش و بررسی وزارت معارف از مکاتب، مشکلات عمده مکاتب در شهر کابل می باشد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن