افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

نفَس های آخر شورای عالی صلح

حدود شش سال است که شورای عالی صلح به دستور حامد کرزی تاسیس شده و از آن زمان تا کنون، این شورا همواره یکی از موضوعات اصلی رسانه ها و محافل خبری بوده است.

فعالیت های شورای عالی صلح از همان ابتدا انتقاد کارشناسان و هموطنان را به دنبال داشت؛ بسیاری بر این باورند که این شورا به هیچ وجه نتوانسته است قدمی در راه صلح و ثبات افغانستان بردارد و هیچ عملکرد مثبتی در کارنامه اش دیده نمی شود.

مخصوصا پس از استقرار دولت وحدت ملی و روی کار آمدن دولت جدید، کارکرد این شورا منفعلانه تر از قبل گردید و می توان گفت در دو سال گذشته هیچ فعالیت مثبتی از سوی این شورا دیده نشده است.

اکنون، پس از گذشت شش سال بسیاری بر این باورند که انحلال این شورا به صلاح کشور است؛ زیرا طالبان به هیچ وجه خواهان مذاکره با شورای عالی صلح نیستند و از سوی دیگر هزینه های کلانی که این شورا مصرف می کند از عهده دولت خارج است و کشورهایی که تا کنون از شورای عالی صلح حمایت اقتصادی می کردند مدتی است حمایت های خود را قطع کرده و معتقدند این نهاد هیچگونه تاثیر گذاری در روند صلح افغانستان نداشته و ندارد.

در حالی که همه طرف ها و جریانات پیگیر مذاکرات، این نهاد را فاقد تاثیر گذاری لازم می دانند، اعضای شورای عالی صلح تلاش زیادی دارند تا نقش خود را برجسته و مهم نشان دهند.

پس از برگزاری نشست چهار جانبه در اسلام آباد میان کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا، شورای عالی صلح با ابراز خرسندی از این نشست اعلام کرد آمادگی برگزاری مذاکرات در هر زمان و مکان را دارد اما جریانات وابسته به دولت صراحتا می گویند شورای عالی صلح هیچ سهمی در مذاکرات نخواهند داشت.

با توجه به کارکردی که در زمان حامد کرزی از شورای عالی صلح ترسیم شده بود، همین موضع نیز نشان دهنده استیصال و انفعال این شورا است؛ زیرا اعضای این شورا پذیرفته اند که آنها هیچ نقشی در تعیین روند و چارچوب مذاکرات، زمان و مکان و … ندارند و در حال حاضر فقط می خواهند خود را به این قافله بچسبانند. تلاش های این شورا در حالی است که کشورهای خارجی نیز مدتی است حمایت های مالی خود را قطع کرده و رسما اعلام کرده اند به دلیل نبود برنامه های شفاف و فعالیت های غیر موثر، این نهاد دیگر از سوی ما حمایت نخواهد شد.

تلاش های شورای عالی صلح برای برجسته کردن خود در روند مذاکرات در حالی است که مدتی پیش «محمد خان»، معاون اول عبدالله عبدالله اعلام کرد: شورای عالی صلح افغانستان در روند مذاکرات صلح دولت کابل نقشی ندارد و در حال حاضر انحلال این شورا به نفع کشور است.

در حال حاضر روند صلح زیر نظر نمایندگان اشرف غنی در حال پیگیری است و شورای عالی صلح کمترین سهمی در پیشبرد این مذاکرات ندارند. ظاهرا طالبان نیز چندان به مذاکره و ارتباط با این شورا تمایل ندارند و در سال های گذشته نیز همه نشست ها با مقامات سابق و درجه دوم و سوم طالبان برگزار می گردید.

در هر حال به نظر می رسد شورای عالی صلح به آخرین روزهای عمر خود نزدیک می شود و این نهاد به زودی توسط دولت منحل خواهد شد. حال باید پرسید هزینه های کلانی که در حساب این شورا واریز می شد چه کارکردی برای مردم افغانستان داشته است و چه کسی باید پاسخگوی هدر رفت این سرمایه باشد؟

در تمام این سال ها شورای عالی صلح هیچ الگو و برنامه جامعی که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد ارائه نداده و مانند ده ها نهاد دیگر که در کشور فعال است، فقط مصرف کننده و گیرنده هزینه های کلان بوده است. اکنون که دولت پس از سال ها به این نتیجه رسیده است که این نهاد فاقد تاثیر گذاری است، خوب است با نگاهی بازتر به ده ها نهاد و شورای دیگر که در زمینه های مختلف فعالیت دارند و فاید هرگونه تاثیر گذاری هستند نیز نظری بیفکند تا بلکه جلوی هدر رفت سرمایه های ملت گرفته شود. کاری که از دولت وحدت ملی و نظام افغانستان بعید به نظر می رسد.

سید مصطفی موسوی مبلغ

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن