برگزیده های سایتجهان

هشدار فیفا به فدراسیون فوتبال افغانستان

فدراسیون جهانی فوتبال هشدار می‌دهد که اگر مداخلات در انتخابات فدراسیون فتبال افغانستان، پایان نیابد، عضویت فتبال افغانستان در فیفا، به حالت تعلیق در خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری رشد، فیفا در یک نامه رسمی، اعلام کرده است که چگونه‌گی انتخابات فدراسیون فوتبال افغانستان را، به زودی، به بررسی خواهد گرفت و تا آن زمان، این انتخابات نباید برگذار شود.

بخشی از نامۀ فیفا:

فدراسیون‌های عضو فیفا، مکلف استند تا امور خویش را، به صورت مستقلانه و بدون مداخله طرف‌های سوم، به پیش ببرند. هرگونه تخلف و عدم توانایی، برای به‌جا آوردن این امر، می‌تواند باعث وضع تحریم‌ها، مطابق به ماده‌های اساس‌نامه فیفا، در برابر فدراسیون مذکور گردد.

نگرانی‌ها نیز هم سان اند؛ مداخلات در این روندها؛ چیزی که حتا فدراسیون جهانی فوتبال یا فیفا را هم نگران کرده است.

سید علی رضا آقا زاده، سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال، گفت: «نمی خواهیم که فوتبال افغانستان به سرنوشت کویت، پاکستان یا اندونیزیا دچار شود و افتخاراتی که بعد از نود و پنج سال یا نود و شش سال، حاصل فوتبال افغانستان شده اند، به دلیل مداخلاتی که واقعاً من فکر می کنم بی بنیاد استند، فوتبال افغانستان با یک تحریم و یا یک سقوط مواجه شود.»

در نامه رسمی فیفا به فدراسیون فوتبال افغانستان، تأکید شده است، انتخابات این نهاد که قرار بود به روز پنجم ماه اپریل برگذار شود، باید تا زمان بررسی این قضیه از سوی فیفا، به تعویق بیفتد.

در این میان، دست اندرکاران ورزش در افغانستان، بیشتر از هر کسی و نهادی، نگران اند؛ نگران این که رفته رفته دستاوردهای ورزشی، در زد و بندهای سیاسی در کشور، گم نشوند!

ظاهر اغبر، رییس کمیته ملی المپیک، گفت: «در حالی که در سرزمین ما جنگ است، انفجار است، انتحار است؛ ولی فرزندان کشور می توانند که افتخارات بسیار بزرگی را نصیب افغانستان بسازند و اگر در این مساله (در ورزش) مداخله بکنند، نشود که فوتبال افغانستان و المپیک افغانستان، به تعلیق برود.»

این که دیدگاه مشخص حکومت در بارۀ این وضع نابسامان ورزش در کشور چیست، روشن نیست؛ تاکنون هرکدام از بلندپایه گان حکومت، در این باره، گپ های متفاوتی گفته اند.

در این میان، احمد ضیا مسعود، نماینده ویژه رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب، می‌گوید که حکومت به هیچ کسی، اجازۀ دخالت در امور ورزشی را نمی‌دهد.

وی گفت: «اگر سپورت افغانستان را سیاست زده ساختند، یا اگر در سپورت، مسایل قومی را دامن زدند، باز این دستاورد هم در همان نیم راه از بین می رود و این کار درستی نیست! ما به هیچ نهادی، حق نمی دهیم که در مسایل سپورت افغانستان مداخله بکند. بمانند که سپورت مسیر طبیعی خود را سپری بکند.»

ورزش و آزادی بیان، از بزرگ‌ترین دستاوردهای حکومت‌های پس از طالبان، در کشور دانسته می‌شوند.

با این حال، به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر، هر دو روند با دشواری‌های بسیاری روبرو بوده اند و آن چه که عقب گرد حکومت‌ها در پشتیبانی گسترده از این بخش‌ها دانسته می‌شود، نیز نگران کننده دانسته می‌شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن