اجتماعیبرگزیده های سایتچندرسانه ای

هفت عادت خطرناک برای مغز که باید ترک شود

مغز مهم‌ترین عضو بدن انسان است و داشتن مغز و حافظه‌ی قوی از جمله‌ی خواست‌های همه‌ی انسان‌هاست؛ ولی گاهی ما کارهایی می‌کنیم که برای مغز ما بسیار خطرناک ثابت شده است.

انسان‌ها همیشه عادت‌های خوب یا خراب دارند، مانند ورزش کردن، پرخوری یا مثال‌های دیگر، به همین ترتیب ما عادت‌های زیان‌آوری نیز داریم که متاسفانه بسیاری وقت‌ها متوجه‌ی آن نمی‌شویم.

در این مطلب در مورد هشت عادت خطرناک برای مغز و همچنین توصیه‌های عملی در مورد چگونگی دوری از آن عادت‌ها نگاشته‌ایم.

عادت اول – نخوردن صبحانه

عادت صبحانه نخوردن می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت مغزتان داشته باشد. همه‌ی ما این جمله‌ی معروف را شنیده‌ایم که “‌صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روز است‌”‌. بر اساس نتایج پژوهش‌ها، حذف صبحانه برای سلامت مغز بسیار مضر است. خوردن صبحانه به صورت منظم و همیشگی تاثیر‌های مثبتی بر قدرت تمرکز و توانایی‌های ذهنی دارد.

عادت دوم – موج‌های گوشی‌های همراه

مدت‌هاست که مسله‌ی سرطان‌زا بودن موج‌های گوشی‌های همراه مورد بحث دانشمندان قرار دارد.مجله‌یکانسومر ریپورتس در گزارشی نگاشته است که استفاده از گوشی‌های همراه و خطر ابتلا به سرطان در درازمدت ممکن است.

بر بنیاد توصیه‌های این مجله، برای دوری از خطر سرطان‌زایی موج‌های گوشی‌های همراه، برخی از اقدام‌های احتیاطی خردمندانه را باید رعایت کنیم..

۱ – سعی کنید از بلندگو برای صحبت کردن استفاده کنید

۲ – اگر آنتن ضعیف است، سعی کنید گوشی را دور از بدن‌تان نگه دارید.

۳ – تا اندازه‌ی امکن از پیام یا تماس تصویری استفاده کنید

عادت سوم – مصرف بیش از اندازه‌ی چربی

همه از خطرهای استفاده‌ی بیش‌ از اندازه‌ی چربی در رژیم غذایی آگاه هستیم، با این‌ حال باید بدانیم که مصرف بیش از حد چربی می‌تواند به مغز نیز آسیب برساند.

دانشمندان کشف کرده‌اند غذاهای چرب می‌تواند مغز را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که اشتیاق به خوردن غذاهای چرب را در بدن افزایش دهد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آنانی که در مصرف غذاهای چرب زیاده‌روی می‌کنند باعث ایجاد یک مشکل مغزی در خود می‌شوند. این مشکل سبب می‌شود مغز پیام‌هایی ارسال کند که باعث شود فرد حتا هنگامی که از لحاظ جسمی کاملن سیر است، هم‌چنان به غذا خوردن ادامه دهد.

عادت به خوردن غذاهای سالم می‌تواند به عملکرد مناسب مغز کمک و از ایجاد اشتیاق به مصرف غذاهای چرب جلوگیری کند. برای مثال، به گفته‌ی دکترمارک پی. متسون، پژوهش‌گر علوم اعصاب، پژوهش‌ها نشان می‌دهندرژیم روزه‌ی متناوبمی‌تواند بروز بیماری‌های عصابرا به تعویق بیندازد.

عادت چهارم – کمبود ارتباط اجتماعی

روان‌شناسان به طور کلی با این نظریه موافق هستند که هنگامی که بتوانیم با دیگران معاشرت داشته باشیم، عملکرد مغزمان به بهترین حالت خود می‌رسد.

فقدان برخوردهای اجتماعی می‌تواند به افسردگی و احساس تنهایی منجر شود و حتی بر توانایی یادآوری‌ ما نیز تاثیر بگذارد. کودکانی که با پدر و مادر و هم ‌سالان‌شان به اندازه‌ی کافی برخورد اجتماعی ندارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به مشکل‌های روانی- اجتماعی قرار دارند.

برای جلوگیری از فقدان ارتباط اجتماعی، جست ‌و جو برای یافتن راه‌های معاشرت با دیگران بسیار مهم است. برای جلوگیری از این مشکل باید حتا برای ۱۰ دقیقه با مردم صحبت کنیم یا اینکه فعالیت‌های اجتماعی کنیم تا با مردم سر و کار ما بیشتر شود.

عادت پنجم – کم‌خوابی

همه‌ی ما پس از بیدار شدن از خواب راحت و کامل شبانه احساس شادابی می‌کنیم، ولی عادت کم‌خوابی می‌تواند تاثیر زیان‌آوری بر مغز بگذارد.

برای جلوگیری از اختلال‌های زوال مغز، خواب کافی و خوب شبانه و به صورت منظم و همیشگی بسیار ضروری است.

عادت ششم – سیگرت کشیدن

سگرت کشیدن عادت زیان‌آوری است که به مغز و عضو‌های دیگر بدن‌تان آسیب می‌رساند. داکتران مشاهده کرده‌اند که قشر مغزکسانی که سگرت می‌کشند نسبت به آنانی که نمی‌کشند نازک‌تر است؛ این بخش از مغز برای حافظه، زبان و ادراک بسیار ضروری است. پزشکان معتقدند که نازکی قشر مغز با کاهش قدرت ذهنی در ارتباط است.

عادت هفتم – مصرف بیش از اندازه‌ی قند

مصرف بیش از اندازه‌ی قند، افزون بر افزایش چربی دور کمر و بالا بردن خطر ابتلا به شکر، تاثیر زیان‌آوری نیز بر روی مغز می‌گذارد.

برای جلوگیری از مصرف بیش از حد قند، باید از نوشیدن نوشابه‌ها، خوارکی‌ها با قند بالا و خوراکی‌هایی که دارای شیرینی مصنوعی یا قند‌های افزوده است دوری کنید.

منبع: ویب‌سایت هلتی اند نچرال ورلد

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن