اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

واقعه یابی توبرکلوز در افغانستان افزایش یافته است

وزارت صحت عامه، واقعه یابی مرض توبرکلوز در افغانستان را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه می گوید، برای کاهش مرض توبرکلوز در کشور، میزان واقعه‌یابی افزایش یافته است.

آقای فیروز در حالیکه محو این مرض را نیازمند تلاش های پیگیر در کشور می داند، اما می گوید که گام های موثری در راستای مبارزه با این مرض گذاشته شده و دستاوردهایی نیز در قبال داشته است.

وی، امروز در مراسمی که به مناسبت تجلیل از روز جهانی مبارزه با توبرکلوز برگزار شده بود،‌ گفت: “در جریان سال گذشته با همکاری بورد ملی مبارزه با توبرکلوز، برای مبارزه با این بیماری مهلک یک سلسله گام‌های مثبت برداشته شده و دست آوردهای خوبی نیز موجود است”.

وزیر صحت عامه در حالیکه از افزایش واقع یابی توبرکلوز در کشور خبر می دهد،‌ می گوید: کارهای در جهت کاهش مرض توبرکلوز در کشور صورت گرفته است، اما محو این مرض، تلاش های پیگیر را می طلبد.

وی افزود:‌ “ما از یک سال بدینسو توانسته‌ایم آمار واقع‌یابی بیماری توبرکلوز را در افغانستان افزایش دهیم و این امر باعث شده تا افرادی که سال‌ها از تداوی و تشخیص این بیماری دور مانده بودند، تشخیص و تداوی شوند. افغانستان از جمله ۲۲ کشور دنیا که که در آن واقعات توبرکلوز بسیار زیاد بود، خارج شده است؛‌ اما این به معنی آن نیست که ما توبرکلوز را کاملا در افغانستان از بین برده ایم؛ همان معیاری که برای تعداد زیادی واقعات توبرکلوز از سوی سازمان صحی جهان مشخص شده بود، ‌از آن بیرون شدیم”.

وی خاطر نشان ساخت که اکنون ۹۷ درصد مردم افغانستان دسترسی به خدمات توبرکلوز دارند و مراکز تشخیصیه و تداوی توبرکلوز به ۱۹۳۷ مرکز در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

وزیر صحت عامه ادامه داد: به اندازه‌ای که تعداد مراکز تشخیصیه افزایش یابد،‌ ‌به همان اندازه واقع یابی این بیماری مهلک نیز بیشتر می شود و تداوی بیماران صورت می گیرد.

به گفته آقای فیروز،‌ سال گذشته در حدود ۳۷ هزار مورد بیماری توبرکلوز در افغانستان شناسایی شد و مبتلایان به این بیماری مورد تداوی قرار گرفتند.

اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا (USAID) و سازمان صحی جهان نیز در حالیکه این مرض را کشنده و ساری می خواند اما می گوید که آن ها بر اساس استراتیژی جهانی مبارزه با توبرکلوز که تا سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت، در راستای مبارزه با مرض توبرکلوز، تلاش خواهند کرد.

هربی اسمیت رئیس اداره انکشاف بین المللی امریکا می گوید: “هنوز سالانه نزدیک به یک ونیم ملیون تن در جهان در اثر بیماری توبرکلوز، جان های شان را از دست می دهند. اداره انکشافی آمریکا از رنجی که مردم افغانستان از مرض توبرکلوز می برند، آگاه‌اند به همین دلیل، دوشادوش وزارت صحت عامه در جهت تشخیص، تداوی و پیشگیری از توبرکلوز تلاش خواهند کرد”.

ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان صحی جهان نیز گفت: “توبرکلوز از امراض خطرناک و کشنده در جهان است که سالانه جان هزاران انسان را می گیرد. مبارزه جدی با این مرض در افغانستان نیاز به سرمایه گذاری دونرها و دولت افغانستان دارد. این کار نیاز به همکاری مشترک دارد تا بتوانیم مرض توبرکلوز در افغانستان را محو سازیم”.

از سوی هم سیما سمر رئیس بورد همکاران توقف توبرکلوز افغانستان خاطر نشان ساخت که این بیماری سالانه جان ۱۴ هزار تن را در افغانستان می گیرد که ۶۳ درصد آن را بانوان تشکیل می دهد.

وی افزود که مبارزه با مرض توبرکلوز که بیشتر در کشورهای فقیر وجود دارد، نیاز به تلاش همگانی دارد.

به باور بانو سمر، وزارت صحت عامه باید استراتژی جامعی را برای مبارزه با مرز توبرکلوز تهیه سازد، علاوه بر آن، نقش رسانه ها، علمای کشور و نهادهای دیگر دولتی نیز در بخش آگاهی دهی به مردم برجسته است.

گفتنی است که توبرکلوز، یک بیماری ساری می باشد و از طریق هوا انتشار می یابد. این بیماری پس از ایدز دومین سبب مرگ ناشی از عامل انتانی منفرد محسوب می شود.

محمد عرشیا گوهری/کابل

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن