افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

والیان بی کفایت ولایات بی حمایت

هلمند جزو ولایات بی حمایتی است که همواره والیان بی کفایتی به خود دیده و این والی ها موجب هدررفت نیروی انسانی، ذخایر معدنی و امنیت روانی در این ولایت بزرگ و حایز اهمیت افغانستان می شوند

والی هلمند در دیدار با برخی بزرگانِ این ولایت فاش کرد که در دو ماه گذشته بیش از ۱۵۰ پاسگاه امنیتی به دستور مقام‌های کشور در اختیارِ طالبان قرار گرفته است.

وضعیت هلمند در سال های اخیر، با تغییر حکومت، با جابجایی مسوولان امنیتی و با تعدد والی های موقتی نه تنها بهبود نیافته است که هر روزه یکی از ولسوالی های خود را از دست می دهد و د رمعرض سقوط کامل بدست طالبان قرار دارد.

تلفات سنگین و آمار تاسف بار از کشته و زخمی شدن سربازان اردوی ملی و مردم ملکی، هدر رفت هزینه ها و نیز معاملات پایدار مزدوران و بیگانگان بر سر معادن و منابع ملی حاکی از اوضاع و احوال نابسامان و بشدت ناآرام این ولایت بزرگ مرزی کشور است.

تورن جنرال میرزا خان رحیمی والی سابق هلمند پس از آنکه با ضعف و بی عرضگی و ناکارآمدی خود نتوانست جلوی فجایع انسانی و اقتصادی را در این ولایت بگیرد، سرانجام دست به افشاگری درخصوص پیوستن مداوم سربازان ارتش به مخالفان مسلح زد و سپس استعفا داد.

گرچه مداخلات ناتمام و دامنه دار گلاب منگل وزیر اقوام و قبایل و جبار قهرمان معاون وزارت دفاع در کار وی عامل اصلی استعفا گفته می شد اما با آمدن حیات الله حیات نیز به دفتر ولایت هلمند هیچ تغییری حاصل نشد و اینک شاهد اوضاع اسف بار و خونین ولسوالی های مختلف در هلمند هستیم.

با این جابجایی و آمدن والی سابق میدان وردک به هلمند نیز حکومت نتوانست جلوی تلفات سنگین و معاملات دیرینه ی طرف های درگیر بر سر سرمایه های ملی را بگیرد و در نتیجه اوضاع در زمان حیات الله حیات به مراتب بدتر از زمان میرزا خان رحیمی شد و خبر سقوط ولسوالی های هلمند یکی پس از دیگری به گوش رسید.

گذشته از اینکه والیان سابق و کنونی هلمند همچون والیان بسیار دیگر در ولایات دیگر کاری جز امورات روزمره ی اداری و حفظ منافع شخصی خود در دفتر ولایت ندارند و کارایی چندانی از خود در امن و آرام و باثبات نگاه داشتن مناطق تحت نظر خود انجام نمی دهند؛ حمایتی نیز از جانب حکومت مرکزی و امنیت ملی صورت نمی گیرد.

بارها و بارها در سقوط ولسوالی های سنگین، خانشین، موسی قلعه و غیره شاهد و شنونده بوده ایم که سربازان و پولیس در تنگنای مهمات و مواد غذایی بسر می برند و حمایت امنیت ملی با تاخیر فراوان و بی اعتنایی محض ارگ نشینان از راه می رسد و در نهایت نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

هلمند جزو ولایات بی حمایتی است که همواره والیان بی کفایتی به خود دیده و در واقع والی های گذشته و حال وی به مراتب بدتر از بد هستند و موجب هدررفت نیروی انسانی، ذخایر معدنی و امنیت روانی در این ولایت بزرگ و حایز اهمیت افغانستان می شوند. باید به فکر یک والی دلسوز، متعهد، مسوول و باتجربه برای این ولایت بود وگرنه دیگر چیزی از هلمند باقی نمی ماند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن