اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

قبل از وقت است بگویم صلح نتیجه نداده/ افغانستان هنوزبدترین وضعیت را دارد

 

هرچند طالبان گفت‌گوهای صلح با حکومت افغانستان را رد کردند اما رییس جمهور غنی هنوز به پیوستن این گروه به مذاکره خوش‌بین است.

به گزارش رشد، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز سه‌شنبه(۲۵ حوت) در یک نشست خبری مشترک با ینس ستولنبرگ دبیر کل ناتو، در کابل نسبت به کارکرد گروه هم‌آهنگی چهارجانبه در مورد صلح استقبال کرد.

آقای غنی در این نشست خبری در مورد چگونه‌گی باورش نسبت به نشست‌های چهارجانبه به خبرنگاران گفت، چارچوبی که در کاغذ سرش به نتیجه رسیده شده ضمن پروسۀ چهارجانبه یک قدم بسیار بزرگ است.

به گفتۀ او در این نشست میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین عوامل جنگ، نوع جنگ و این‌که یک جنگ داخلی نیست تعریف شده، کسانی که صلح‌طلب هستند و آنانی که خواهان جنگ هستند تفکیک گردیده و روی استعمال قوه و استفادۀ انواع وسایل در برابر آنانی که پیام صلح را قبول نمی‌کنند موافقه گردیده‌است.

رییس جمهور بیان داشت صلح حوصلۀ استراتیژیک می‌خواهد اما هنوز در مورد این‌که روند صلح به کجا کشانیده خواهد شد متردد است و بالای نیروهای امنیتی هم تمرکز وجود دارد.

او گفت:” قبل از وقت است که بگویم صلح نتیجه نداده یا یک دقیقه از آماده‌گی به سرمایه‌گذاری سر قوای دفاعی غفلت کنیم”.

غنی اظهار کرد که اگر جنگ داخلی می‌بود چارچوب به مراتب آسان‌تر بود اما ابعاد منطقه‌یی و بین‌المللی آن است که مسئله را نهایت پیچیده ساخته و ضرورت به توجه دارد.

محمد اشرف غنی گفت از عناصر ضد دولتی که منطق را در صلح می‌بینند و دولت‌هایی که این عناصر ضد دولت را حمایت می‌کنند بدانند که افغانستان با این بازی بلد است و در مقابل این تهدید ایستاده خواهد شد.

در همین حال ینس ستولنبرگ، دبیر کل ناتو گفت که روند صلح از عناصر کلیدی در تامین امنیت درازمدت در افغانستان است و از پیش‌‍رفت‌های اخیر در این روند استقبال می‌کند.

ینس ستولنبرگ، دبیر کل ناتو که طی سفری به کابل آمده پس از چاشت روز سه‌شنبه(۲۵ حوت) در یک نشست خبری مشترک با رییس جمهور غنی در کابل ضمن بیان این مطلب گفت که سال ۲۰۱۵ برای نیروهای امنیتی افغان سال سختی بود ولی با تمام مشکلات مسؤولیت کامل تامین امنیت سرتاسری افغانستان را به دوش گرفتند.

آقای ستولنبرگ تاکید کرد که تعهد ناتو با افغانستان پایدار است اما موفقیت‌های درازمدت افغانستان نیاز به اصلاحات بیش‌تر و مبارزه با فساد اداری دارد و نهادهای امنیتی نیز باید تقویت گردند.

به گفتۀ دبیر کل ناتو سال ۲۰۱۶ سال سختی خواهد بود ولی در سال ۲۰۱۵ دیده شد که نیروهای ارتش افغانستان ثابت کردند توانایی دفاع را دارند و در مقابل طالبان و دیگر گروه‌هایی که تهدید ایجاد می‌کنند، مبارزه نمایند.

در همین حال او یادآور گردید که افغانستان هنوز یک کشور خطرناک است و تروریستان هنوز هم در آن حضور دارند.

ستولنبرگ به خبرنگاران گفت:” متوجه باشیم که افغانستان هنوز از لحاظ وضعیت یکی از بدترین کشورها می‌باشد که به چالش‌های زیادی مواجه است”.

دبیر کل ناتو یادآور گردید که آینده آسان نیست، چون چالش‌هایی وجود دارد اما استراتیژی درازمدت روی‌دست است و بر بنیاد ارزیابی چالش‌ها انعطاف‌پذیری در برنامه‌ها وجود خواهد داشت.

در همین حال محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در این نشست خبری گفت که سال ۲۰۱۶ سالی‌ست که حکومت با ناتو و دیگر هم‌کاران بین‌المللی به اساس اعتبار و اعتمادی که وجود دارد به پیش خواهد رفت.

رییس جمهور غنی یادآور گردید که تهدیدات سرحد را نمی‌شناسند و بر بنیاد تهدیدهای مشترک افغانستان و ناتو، هم‌کاری‌های دوطرف نیز عمیق‌تر و وسیع‌تر شده‌است.

او گفت جنگ افغانستان منطقه‌یی و بین‌المللی است و منافع همه کشورهای ناتو و غیر ناتو است که افغانستان را کمک کنند. به گفتۀ رییس جمهور ماموریت ناتو در چارچوب غیر محاربه‌یی واضح است اما تا اندازه‌یی اگر انعطاف‌پذیری در آن باشد حکومت افغانستان از آن استقبال خواهد کرد.

سفر دبیر کل ناتو به افغانستان در حالی‌ست که فصل جنگ نیز فرا رسیده و پیش‌بینی‌ها و نگرانی‌های زیادی مبنی بر افزایش ناامنی در افغانستان وجود دارد.

از سویی، در حال حاضر پدیدۀ تازۀ داعش هم در افغانستان ظهور کرده و با وجود آن‌که رییس جمهور غنی از شکست آن سخن به میان می‌آورد هرروزه در حال نفوذ بیش‌تر در ولایت‌های مختلف است.

این در حالی‌ست که هرچند سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی نخست‌وزیر پاکستان حضور طالبان و خانه‌واده‌های آنان را در خاک‌شان پذیرفت و در صورت نپیوستن به روند صلح آنان را هشدار به بیرون‌کردن از پاکستان داد اما اخیرا طالبان هرگونه گفت‌گو با حکومت افغانستان را رد کردند.

هم‌چنان رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که مقام‌های پاکستانی با شورای رهبری طالبان حدود دوهفته پیش در محل نامعلومی گفت‌گو کرده‌اند اما طالبان پیوستن به روند صلح را رد کرده‌اند.

سرتاج عزیز گفته بود که پاکستان بالای طالبان نفوذ دارد اما طالبان از تمام خواست‌های اسلام‌آباد پیروی نخواهد کرد.

در همین حال مقام‌های پاکستانی گفته‌اند طالبان به دلیل تغییراتی که در جنگ افغانستان آمده و پیش‌روی‌هایی که داشته‌اند دیگر نیاز به پناه‌گاه‌های‌شان در خاک پاکستان ندارند و به همین دلیل پیوستن به صلح را نپذیرفته‌اند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن