اجتماعیبرگزیده های سایتچندرسانه ای

پیر مردی سنگ خور سمنگانی

یک پیرمرد ٨٢ ساله باشندۀ ولسوالى حضرت سلطان ولایت سمنگان که به “بابه سنگ خور” شهرت دارد، سنگ آهک مى خورد و مى گوید: “سنگ روزی من در این دنیا است”.

به گزارش رشد، اسپوتنیک به نقل از پژواک نوشته است برخى متخصصین صحى، این کار را ناممکن مى دانند؛ اما برخى ها به این باوراند، که ممکن معدۀ این شخص به خوردن سنگ آهک عادت کرده باشد.

صوفی عبدالرازق (بابه سنگ خور) باشندۀ قریۀ آسیاباد ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان است.

او ادعا دارد که از ٢٠ سال به این طرف همه روزه مقدارى سنگ آهک مى خورد و پیش از آن براى مدت دو سال زغال چوب مى خورد.

عبدالرازق به آژانس خبرى پژواک گفته است، که ٢٢ سال پیش خانمش فوت کرد، دو دختر و دو پسر خردسالش بى مادر شدند و وى به دلیلى که مشقت هاى زندگى را تحمل کرده نمى توانست، به خوردن زغال چوب رو آورد.

موصوف افزود، که خوردن زغال چوب را به دلیلى ترک و به خوردن سنگ آهک رو آورد، که خوردن زغال چوب براى او مشکلات صحى چون معده دردى و غیره را به بار آورد.

این پیرمرد که دندان هاى او هنوز ثابت معلوم مى شود و توسط آن سنگ آهک را که سنگ نسبتا نرمتر است جویده مى تواند،  گفت که خوردن سنگ آهک براى او کدام مشکل صحى پیدا نکرده است.

او افزود: “روزی که سنگ نخورم خسته و افسرده مى باشم و حتى مریض مى شوم”.

این پیرمرد پیش از خوردن سنگ آهک حرکت هاى عجیب را انجام مى دهد و اعضاى بدن او به لرزه مى آید.

صوفى عبدالرازق گفت: “این سنگ را خداوند برایم روزی گردانیده… سنگ روزی من در این دنیا است”.

او افزود، که از غذاهاى متفاوت استفاده مى کند؛ اما تخم گل آفتاب پرست زیاد مى خورد.

عبدالرازق که یک چشم او از دو سال به این طرف نابینا شده؛ اما به داکتر چشم مراجعه نمى کند، گفت: “هر مشقت و مریضی از طرف خداوند (ج) است؛ به همین دلیل به داکتر مراجعه نمی کنم”.

این پیرمرد دوباره عروسى نکرده است؛ زیرا به گفتۀ وى زمانى که خانمش زنده بود، با او تعهد کرده بود که عروسى دوم نمى کند.

دو دختر عبدالرازق عروسى کرده و پسر بزرگ او نیز فوت کرده است. صوفى عبدالرازق، اکنون با سه نواسه و خانم پسر بزرگش، در یک خانه گلى در قریۀ آسیاباد زندگى مى کند.

ملا محمد هاشم یک تن از همسایه هاى این پیرمرد نیز گفت، که بارها عبدالرازق را دیده است که سنگ آهک مى خورد.

به گفته او عبدالرازق شامل طریقه قادریه و شخص خوش اخلاق است و در طول زندگی اش با هیچ کسی کدام جنجال نداشته است.

داکتران در مورد خوردن سنگ آهک نظریات متفاوت دارند.

داکتر عبدالاحد حکیمى، متخصص امراض داخله و مسئول بخش توبرکلوز شفاخانه ولایتى سمنگان گفت، که خوردن هر نوع سنگ به سلامتى انسان ضرر دارد و سبب انواع تکالیف چون التهاب و زخم معده و غیره مى شود.

به گفته او، سنگ هیچ نوع مواد غذایى ندارد و بدون هضم در معده از وجود انسان خارج مى گردد.

اما وى به گونه مشخص در مورد صوفى عبدالرازق گفت، که ممکن معدۀ این شخص با سنگ آهک عادت کرده باشد و به وجود او کدام زیان نرساند.

اما داکتر جنت گل عسکرزاده متخصص داخله و سرطبیب شفاخانه اطفال اتاترک در شهرکابل گفت، که از نگاه طبابت ممکن نیست که یک شخص همه روزه سنگ بخورد؛ زیرا سنگ در قدم نخست گلو را تخریش مى کند و بعداُ در معده و روده مشکلات هضمى را به بار مى آورد و معده و روده ها تحمل آن را ندارند.

وى افزود: “شما خود تان فکر کنید که خوردن بیش از حد مواد لبنى سبب ایجاد سنگ در کلیه ها مى شود، خوردن سنگ چطور امکان دارد؟ فکر مى کنم که این شخص مبالغه کرده و مى خواهد که ریکارد بسته کند”.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن