اخبار کوتاهحوادث

چند خبر از گوشه و کنار کشور

 

 

بازداشت ۵۰۰ مجرم، توسط پولیس در پروان

در نُه ماه سال جاری نزدیک به ۵۰۰ تن از مجرمین از سوی نیروهای پولیس در ولایت پروان بازداشت شده اند.
به گزارش رشد، مسوولان امنیتی ولایت پروان می گویند: در نُه ماه سال جاری از سوی نهادهای امنیتی پروان در مرکز و ولسوالی های این ولایت ۵۲۴ واقعه ثبت و راجسترشده است که از جمله به ۴۷۲ واقعه آن رسیده گی صورت گرفته است.
به گفته مسوولان امنیتی پروان؛ در نُه ماه سال جاری ۴۷۲ تن به اتهامات قتل، سرقت، اختطاف، ترور، حادثه ترافیکی و غیره بازداشت گردیده به دادستانی پروان تسلیم داده شده است.
مل پاسوال محمدزمان مموزی فرمانده پولیس ولایت پروان گفته است که، “۲۲۶ تن از شامل بازداشت شدگان هستند که به جرم های ذیل بازداشت شدند. یک تن به مجرم قتل ترور، به جرم دریافت جسد هفت تن، به جرم حادثه ترافیکی ۲۵ تن، به جرم خصومت های شخصی ۴۴ تن، به جرم اختطاف دو تن، به جرم قاچاق مواد مخدر ۶۸ تن، به جرم لت و کوب ۱۸تن ، به جرم جعل سازی تصویر یک تن و به جرم سرقت ۶۰تن بازداشت شدند”.
آقای مموزی می گوید: ۲۴۶ تن از بازداشت شدگان دیگر که به اتهام لواط و زنا و برخی جرایم دیگر را نیز توسط پولیس پروان بازداشت شدند.
به گفته آقای مموزی؛ واقعات جرایم جنایی، در نُه ماه سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
آقای مموزی، دلیل کاهش جرایم جنایی را نسبت به سال گذشته در این ولایت رسیدگی به واقعات جنایی و بازداشت و به چنگ قانون سپردن مجرمین عنوان می کند.

۳۵۲ کیلوگرام مواد مخدر کشف شده است

مقام های امنیتی ولایت ننگرهار اعلام کرده اند که پولیس در این ولایت ۳۰۲ کیلوگرام مواد مخدر را کشف و ظبط کرده است.

در خبرنامۀ‌ که قوماندانی امنیه ولایت ننگرهار منتشر کرده امده است که در پیوند به ۳۰۲ کیلوگرام مواد مخدر سه فرد مشکوک نیز توسط پولیس بازداشت شده اند.
پولیس ولایت ننگرهار گفته است که این مواد شامل ۳۱۸ کیلوگرام چرس و ۳۴ کیلوگرام تریاک می باشد.
گفته می شود که نیروهای امنیتی ننگرهار این مواد را از ولسوالی سرخ رود این ولایت بدست آورده اند.
در خبرنامه هر چند از اشخاص بازداشت شده نام برده نشده است اما مقام های امنیتی گفته اند که این سه تن در تحقیقات ابتدایی پولیس به جرم شان اعتراف کرده اند.
ولایت ننگرهار در شرق کشور یکی از ولایت های ناامن افغانستان به شماری می رود، این ولایت با پاکستان مرز مشترک دارد.
پیش از این شماری از مقام های دولتی در کشور گفته بودند که همزمان با جنگ نیروهای دولتی با طالبان این نیروها با قاچاقبران بزرگ مواد مخدر منطقه، در افغانستان می جنگند.

دستگیری یک معتاد با بمب میغناطیسی در هرات

پولیس ولایت هرات توانست یک فرد معتاد را که مجهز به بمب میغناطیسی بوده و قصد انجام یک حمله انفجاری را داشت دستگیر کند.
مقامات می گویند که این فرد همراه با مهماتش از داخل پارک مسجد جامع بزرگ هرات که در روبروی ساختمان فرماندهی پولیس این ولایت قرار دارد دستگیر شده است.
عبدالرئوف احمدی، سخنگوی پولیس ولایت هرات به رسانه ها گفته است که این فرد در اصل از ولایت لوگر می باشد و قصد داشت این بمب را در یک محل پر رفت و آمد منفجر کند.
از سویی دیگر؛ یک مقام بلندپایه امنیتی در هرات گفت: این فرد در حالی دستگیر شده که همراه با بمب یک موبایل هم که مربوط به طرح انفجاری اش بوده در دست داشته است.
به بیان وی؛ این فرد می خواست تا این بمب را برای ایجاد وحشت در میان مردم منفجر کند.
او گفت که فرد دستگیر شده در حال حاضر در وضعیت روانی درستی به سر نمی برد.
در همین حال؛ محمدنعیم غیور، آمر استخبارات فرماندهی پولیس ولایت هرات در صفحه فیسبوک خود نوشته است که طالبان برای اهداف انفجاری و انتحاری خود همواره از افراد معتاد و یا روان‌پریشان استفاده می کنند.

سه صد واقعه گازگرفتگی در دو ماه

مسوولان شفاخانه حوزوی هرات گفته‌ اند که در دو ماه گذشته، سه صد واقعه گازگرفتگی در این شفاخانه ثبت شده است.
عزیزالرحمن جامی، مسوول بخش عاجل این شفاخانه به خبرنگار کلید گفت:« در دو ماه اخیر، روزانه بین سه تا ۱۵ تن با انواع مختلفی گازگرفتگی که اکثریت شان با گاز ذغال‌سنگ دچار مسمومیت گردیده‌ اند به این شفاخانه راجع شده اند.»
وی افزود: «۴۰ درصد این واقعات را مردان، ۴۰ درصد را زنان و ۲۰ درصد دیگر را اطفال{زن و مرد} تشکیل می‌دهند.» به گفته وی سه تن از این گازگرفتگان، تاکنون جان شان را از دست داده‌ اند.
با این حال، مسوولان این مرکز صحی می‌گویند که تعداد واقعات گازگرفتگی نسبت به آمارهای سال گذشته، ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.
عدم آگاهی خانواده‌ها در مورد نحوه استفاده از وسایل گازسوز و سوزاندن ذغال‌سنگ، دلایل عمده وقوع گازگرفتگی گفته شده است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن