افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کاخ سفید: دلایل زیادی وجود دارد که ذخایر ارزی افغانستان خارج از دسترس طالبان باشد

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، دلایل زیادی وجود دارد که بیش از ۹ میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان خارج از دسترس طالبان باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ خانم ساکی دیروز دوشنبه (۲۲ قوس) در یک نشست خبری در کاخ سفید در مورد عدم رهایی ذخایر ارزی افغانستان توضیح داد و گفت که این روند پیچیده و چالش بر انگیز است.

او گفت، “دلایل زیادی وجود دارد که این ذخایر غیرقابل دست‌رس (برای طالبان) باقی بماند.”

ساکی تاکید کرد که ذخایر ارزی در موسسات مالی خاص در ایالات متحده امریکا و سایر کشورها نگهداری می‌شود و این موسسات استراتژی مشترک کاهش خطر را برای کشورهایی که سرمایه‌های شان را سپرده‌اند و با وضعیت عدم اطمینان روبه‌رو می‌شوند، ایجاد کرده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید آزادسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی را موضوع بسیار پیچیده توصیف کرد و گفت که در حال بررسی متفکرانه و هماهنگ با متحدان و شرکای امریکا است.

به گفته او، یکی از دلایلی که آزادسازی این ذخایر را پیچیده کرده است، موضوع دعوای قضایی است که از سوی قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و سایر حملات تروریستی علیه طالبان مطرح شده است.

او افزود که این مراحل قانونی را نمی‌توان نادیده گرفت که سبب توقف موقت هرگونه جابه‌جایی وجوه دست‌کم تا پایان سال و احتمالاً بیش‌تر از آن می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید از جانب دیگر گفت که امریکا هم‌چنان با سوالات اساسی و دشوار مواجه است که چگونه ممکن است وجوه ذخیره را برای منافع مستقیم مردم افغانستان در دسترس قرار دهد و در عین حال اطمینان حاصل کند که این بودجه به نفع طالبان نیست.

جان ساکی می‌گوید که هدف امریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌گان کمک‌های بشردوستانه در جهان، رساندن این کمک‌ها به صورت مستقیم به مردم است. او افزود که دشوار است تا تعیین شود که این پول به دست طالبان نمی‌رسد.

سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که طالبان از سوی امریکا به عنوان یک گروه تروریستی جهانی طبق شیوه خاص تحریم شده است و شماری از مقامات طالبان تابع رژیم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۸ به این سو هستند.

به گفته او، این موضوع نیز به دشواری این موضوع افزوده است.

او تاکید کرد که جزییات تازه‌ای در این مورد ندارد.

گفتنی است که پیش از این، طالبان و برخی از کشورهای دیگر به ویژه روسیه، چین و پاکستان، به صورت مکرر خواستار آزادسازی این ذخایر شده‌اند؛ اما امریکا با این درخواست‌ها موافقت نکرده است.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن