بازسازی

کار عملی ۲۰ بند برق میانه و کوچک در ۲۰۱۶ آغاز می‌شود

 

مسوولان وزارت انرژی و آب اعلام کرده اند که قرار است در سال جدید میلادی، کار عملی برای بیست بند برق در سطوح میانه و کوچک آغاز شود.

به گزارش رشد، عبدالبصیر عظیمی، سخنگوی وزارت انرژی و آب گفته است که برای ساخت این بندها، ۲۵۰ میلیون دالر اختصاص یافته و قرار است در چهار مرحله تکمیل شوند.

افغانستان هزاران میگاوات برق از کشورهای همسایه خریداری می‌کند و به شدت نیاز به ساخت بندهای برق دارد؛ اما این وزارت گفته که “بند سلما” تا شش ماه دیگر برق تولید خواهد کرد.

در تکمیل بندهای آبگردان تا این جای کار؛ افغانستان تجربه تلخی داشته است به ویژه بندهایی که از بودجه‌اش تمویل می‌شود.

بند شاه و عروس نمونه‌‎ی از این بندهای آبگردان است زمان قرارداد آن به پایان رسیده؛ اما شرکت سازنده تا اکنون نتوانسته کارش را به پایان برساند.

آخرین جزئیات از این بند همین است که وزارت برای شرکت سازنده آن یک ماه مهلت داده که تضمین بانکی از بانک‌های افغانستان بیاورد.

وزارت انرژی و آب که حالا تصمیم گرفته بیست بند میانه و کوچک را در سال جدید میلادی بسازد و اکنون بر شرکت‌هایی برای همکاری پا فشاری دارد که واجد شرایط باشد و بتواند در زمان تعیین شده کارش را به پایان برساند.

گذشته از این، در سال روان میلادی بخش سوم بند کمال خان بر فراز دریای هلمند با هزینه هشتاد میلیون دالر آغاز می شود.

مدیریت آب، آبیاری زمین‌های کشاورزی و برق دوامدار اهداف هستند که وزارت انرژی و آب با ساخت بندها آنرا دنبال می‌کند.

آگاهان اقتصاد ساخت بندهای آب را در ایجاد جای کار و افزایش تولیدات داخلی حیاتی میدانند.

۲۳ هزار میگاوات برق ظرفیت آب‌های سرگردان افغانستان است که به کشورهای همسایه به گونه‌ی رایگان می‌ریزد؛ اما تا حال دولت، حتا نتوانسته دوصد میگاوات برق از این آبها تولید کند.

بل برای وارد کردن برق سالانه صدها میلیون دالر به کشورهای آسیایی میانه می پردازد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن