اجتماعیبرگزیده های سایتجهانچندرسانه ای

کشف هفت سیارۀ مشابه به زمین

ناسایا سازمان فضایی امریکا برای نخستین‌بار سیاره‌یی را بیرون از نظام شمسی کشف کرد که هفت سیارۀ شبیه به زمین در مدارش دارد و امکان زنده‌گی کردن در آن‌ها وجود دارد.

ستاره‌شناسان ناسا با این کشف بزرگ‌شان که آن را نخستین گام برای جست‌جوی حیات بیرون از نظام شمسی می‌دانند، می‌گویند برخی از علایم حیات در آن‌ها وجود دارد.

ناسا روز گذشته برای نخستین‌بار اعلام داشت که با کشف تازه‌شان همه را شگفت‌زده خواهند کرده و سپس از این کشف خبر داد.

به گزارش اسوشیتد پرس، این سیاره‌ها حدود ۳۹ تا ۴۰ سال نوری با زمین فاصله دارند اما در کهکشان راه شیری موقعیت دارند که هر هفت سیارۀ شبیه به زمین در اطراف ستارۀ کوتولۀ اپیست-۱ گردش می‌کنند.

ستاره‌شناسان بزرگی ستارۀ مرکزی که هفت سیاره به دور آن می‌چرخند را به بزرگی مشتری می‌دانند و می‌گویند بررسی خواهند کرد تا ببینند برای حیات مناسب است یا خیر.

ستاره‌شناسان ناسا می‌گویند که این نخستین بار است بیرون از سیارۀ خودمان چنین سیاره‌هایی کشف شده‌اند و در هفت ستاره می‌تواند آب مایع و امکان زنده‌گی کردن موجود باشد.

یک‌سال پیش دانش‌گاه میشل گیون بلژیک از کشف سه سیارۀ مشابه به زمین خبر داده بود که به دور یک سیارۀ کوتولۀ تراپیست-۱ می‌چرخند اما اکنون شمار این سیاره‌ها به هفت رسیده‌اند.

تمام این سیاره‌ها در حد و اندازۀ زمین هستند و به احتمال زیاد از سنگ و سخره تشکیل گردیده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، این سیاره‌ها نسبت به زمینی که ما در آن زنده‌گی می‌کنیم خیلی به خورشید نزدیک اند ولی به دلیلی که تراپیست-۱ گرمای کم‌تر از خورشید منظومۀ شمسی دارد و انعکاس رادیو اکتیفش نیز ضعیف‌تر است، دمای این سیاره‌ها از صفر تا ۱۰۰ درجۀ سانتی‌گراد در حالت تغییر است.

هم‌چنان منظومۀ تراپیست-۱ را رکورددار در داشتن بیش‌ترین سیاره‌های مشابه به زمین عنوان می‌کنند که تا به حال کشف گردیده و نظر به دیگر سیاره‌های مانند زمین، در مناسب‌ترین محدودۀ دمایی قرار دارند.

در دمایی که این سیاره‌ها قرار دارند به دلیلی که نه زیاد گرم و نه سرد است، این دما برای ظهور حیات مناسب گفته می‌شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن