افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

گردهمایی رهبران احزاب اهل تشییع افغانستان در حمایت از نظام

استاد یاسر ضمن تاسف از اوضاع رقت بار کنونی افزود، این نا امنی‌ها از این نکته ناشی می‌شود که در میان سیاسیون اعم از دولتی و رهبران احزاب، تفاهم و همبستگی وجود ندارد، علت این وضعیت نا بسامان زیر همین نکته نهفته است.

رهبران احزاب اهل تشییع افغانستان در پیوند به قتل‌های هدفمند و زنجیره‌ی اخیر در کابل و ولایات که برعلیه شیعیان جریان دارد، طی یک گفتگوی مشورتی در دفتر حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان برلزوم ایستادگی در امر دفاع  خودی تأکید ورزیدند.

استاد ابوالحسن یاسر رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان که میزبانی این نشست را به عهده داشت خطاب به حاضران گفت: چنانچه در جریان هستیم که اوضاع هر روز رو به وخامت است و همه روزه مردم ما قربانی می‌شوند، در این مورد هیچ شخص و نهاد دولتی احساس مسئولیت در قبال تأمین امنیت مردم را به عهده نمی‌گیرد.

استاد یاسر ضمن تاسف از اوضاع رقت بار کنونی افزود، این نا امنی‌ها از این نکته ناشی می‌شود که در میان سیاسیون اعم از دولتی و رهبران احزاب، تفاهم و همبستگی وجود ندارد، علت این وضعیت نا بسامان زیر همین نکته نهفته است.

وی افزود طالبان همه روزه ولسوالی ها را سقوط می‌دهند و مردم را با بی رحمی تمام و کمال به قتل میرسانند و بسیار ناجوانمردانه هرگونه جنایتی که از عهده شان بر آید بر علیه مردم اعمال می‌کنند. استاد یاسر ضمن یاد آوری در این مورد که تجارب ما از گذشته تا کنون ثابت ساخته است طالبان به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند بر دفاع خودی تأکید ورزیده و یاد آور شد که ضرورت به دفاع از حریم خانه ها و اماکن ما بیش از هر زمان دیگر محسوس است، و این امر تنها با اتحاد و همسبتگی احزاب سیاسی اهل تشییع امکان پذیر است، وی خاطر نشان ساخت که در نفاق و پراکندگی ضمن اینکه هیچ کدام ما نمی‌توانیم از مناطق خود دفاع کنیم، بلکه به صورت کتله‌های مجزا از هم قربانی توطئه دشمن خواهیم شد، وی از ولسوالی‌های ولایت سر پل به عنوان مصداق و نمونه‌ی از عدم اتحاد شیعیان یاد آور شد که توسط طالبان برخی ولسوالی‌های آن سقوط داده شده و در صدد تصرف ولسوالی‌های بیشتر هستند.

آقای یاسر یاد آور شد که موضوعات امنیتی اهل تشییع را با مقامات دولتی از جمله رئیس جمهور و مشاور شورای امنیت ملی در میان گذاشتیم؛ اما تا کنون از آنان جواب قانع کننده در این مورد دریافت نگردیده است. در این میان از آقایان محقق و خلیلی نیز خواسته شد که به صورت یکپارچه فکری به حال تأمین امنیت اهل تشییع صورت گیرد؛ اما این بزرگواران در قبال مردم احساس مسئولیت ندارند پیش از اینکه نگران وضعیت شیعیان باشند بیشتر به فکر تجارت و منافع خصوصی شان است. استاد یاسر در این ارتباط افزود، هرکسی که منافع خصوصی خود را بر منافع این مردم ترجیح میدهند دشمن این مردم حتی اگر شخص خود « یاسر» باشد هم در این صورت خائن و دشمن این مردم هستم.

استاد یاسر در پیوند به حضور پر رنگ طالبان در تمام نقاط کشور یاد آور شد که هم اکنون محکمه طالبان در خوشحال مینه، چوک ارغندی و بسیاری از نقاط کابل موجود است؛ اما دولت دچار ضعف فراوان است، توان تأمین امنیت مردم را ندارد، در دستپاچگی به سر می‌برد و در قبال تأمین امنیت مردم، هیچ نهاد دولتی خود را مسئول احساس نمیکند. وی افزود که اعتماد بالای دشمن اشتباه است، دشمن پروای این را ندارد که سید هستیم یا عام، حرکتی هستیم یا اقتداری یا وحدتی، طالب دشمن اهل تشییع است، همه دوستانی که در اینجا جمع شده اند دارای ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه هستند؛ اگر این ظرفیت ها را کنار هم بچینیم میتوانیم امنیت خود را تأمین کنیم، ما حاضریم تحت قیادت علما برعلیه این توطئه ها ایستادگی کنیم اگر از هم اکنون نجنبیم و تصمیم واحد اتخاذ نکنیم، نه روحانی ما حال و روز خوبی نخواهند داشت و نه احزاب سیاسی، بلکه همه قربانی غفلت‌های خود خواهیم شد.

پس از آن، حجه الاسلام تقی افشار عضو شورای علمای شیعه افغانستان لب به سخن گشوده و یاد آور شد که در خصوص رفع تهدیدات امنیتی، پیش از این شورای علمای شیعه نیز جلسه برگزار کردند و حرف و شنودهای فراوانی رد و بدل شد؛ اما فقط در حد جلسه باقی ماند و هیچگونه صبغه عملی به خود نگرفت. وی با موافقت در خصوص تصمیم و راهکار عملی توسط جامعه اهل تشییع افزود، که در همین ارتباط یک گروه از سران احزاب سیاسی، شورای علما و متنفذان تشکیل شود متحدانه موضوع را عملا پیگیر شویم، وی با یاد آوری از قضایای انفجارهای مرگبار اخیر گفت که وقتی نگرانی ها را با شخص وزیر داخله شریک ساختیم وی گفت که ما این کشتار و انفجارها را محکوم میکنیم؛ لذا واضح است که دولت به فکر ما نیست. آقای افشار با یاد آوری از جنگ‌های گذشته گفت که ما روزهای سختی را در تاریخ سیاسی کشور سپری کردیم همه ما از حقوق خویش دفاع نمودیم؛ اما نتیجه‌ی دلخواهی که باید از آن به دست میامد شاهد نبودیم در نتیجه چنین است که می بینیم، حجه الاسلام افشار با یاد آوری از امکاناتی که در گذشته برای مردم اهل تشییع موجود بود یاد آور شد که تمام این امکانات بنام مذهب آمد؛ اما سمت و سوی گروهی یافت، از گذشته تا کنون این « تیکه داران» بنام می‌گیرند، مذاکره می‌کنند اما به هدف شخصی شان استفاده می‌کنند، وی شیوه‌ی حل معضل امنیتی را در ابتدا منوط به مذاکره با طالبان دانست و گفت که کسانی از ما جمع شده برویم با طالبان وارد مذاکره مستقیم شویم، راه مذاکره با طالب باز شود، طالبان موضع شان نسبت به شیعه و احزاب سیاسی شیعیان نرم شده است، وی خاطر نشان کرد که در حالیکه سر نخ این حملات کور اصلا معلوم نیست ما چرا برای خود دشمن تراشی نموده و وارد یک جنگ کور شویم، خط قرمز ما رسمیت مذهب ماست که در آن خصوص با طالبان نشست و مذاکره شود، خط قرمز ما نظام معارف و سیستم تحصیلات عالی است در این خصوص راهکارهای خود را سنجیده و با جانب مقابل در میان بگذاریم چرا باید پیش از انجام کارهای مهم، راهها را به روی خود ببندیم.

محمد علی اخلاقی نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان نیز با تأیید نطر جمعی در ارتباط به تأمین امنیت مردم یاد آور شد که جماعتی متعهد تشکیل دهیم، شخصیت‌هایی که از پایگاه مردمی لازم برخوردار اند به صورت هماهنگ صدا بلند کرده و وارد فرایند دفاع از مردم خود شویم، وی خاطر نشان ساخت که جمع سیاسیون و نخبگان اهل تشییع از ابتدا وارد چانه زنی با حکومت شویم و مشکلات را مطرح نماییم، اگر حکومت نتوانست کار عملی از پیش ببرد، در آن وقت است که می‌توانیم جبهه تشکیل داده و برعلیه هرگونه عناصر ضد امنیتی به مقابله به مثل برخیزیم. آقای اخلاقی نیز باور مند است که در منش و رفتار طالبان هیچگونه تغییری نسبت به قبل به وجود نیامده است، این گروه ممکن است افراد و اشخاص را از اقوام مختلف بر اساس سلیقه و رفاقت شخصی شان بپذیرند؛ اما در داعیه‌ی کلان مذهبی و حقوقی امتیازی به اهل تشییع قائل نیستند.

در پایان نشست، حاضران به همدلی و اتحاد تأکید نمودند و توافق صورت گرفت که با مقامات حکومت در این خصوص چانه زنی صورت گیرد آنگاه با در نظرداشت میزان باورمندی آنان در قبال تأمین امنیت اهل تشییع، وارد پلان های بعدی گردیده و تصامیم مقتضی اتخاذ خواهد گردید، اعضای جلسه خاطر نشان ساختند که موضوع دفاع از مردم با آقایان خلیلی، محقق و دانش نیز در میان گذاشته شود و از آنان خواسته شود که در حریم دفاع از مردم قرار بگیرند، اگر آنان به این مهم وقع نگذاشتند؛ آنگاه به مردم مراجعه نموده و مسئله تأمین امنیت را در مشورت مستقیم با آنان روی دست خواهیم گرفت.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن