اجتماعیاخبار کوتاهتیتر یک

۱۱ میلیون بیسواد در کشور؛ دولت طرحی تازه ای برای اجباری کردن سواد آماده کرده

مقام های وزارت معارف کشور اعلام کردند که بر اساس بررسی ها ۱۱ میلیون نفر که ۶۱ درصد کل نفوس کشور را تشکیل می دهد، فاقد سواد اند و از این میان ۸۸ درصد را زنان می دهند.
به گزارش رشد، اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف گفت که حدود ۱۵ هزار مرکز سواد آموزی در نقاط مختلف کشور فعال است و ۵۰۰ هزار نفر در این مراکز مشغول آموزش سواد اند.
آقای بلخی گفت که سالانه تنها حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر پس از سپری کردن دوره های آموزشی سواد آموزی توانایی خواندن و نوشتن را پیدا می کنند.
به گفته مقام های وزارت معارف، طرحی تازه ای برای ریشه ‌کنی بیسوادی و اجباری کردن سوادآموزی تهیه شده و در سال آینده عملی خواهد شد.
سردارمحمد رحیمی، معاون سوادآموزی وزیر معارف گفت که طرح بسیج ملی برای سوادآموزی به تازگی در یکی از کمیته‌ های کابینه تصویب شده و این برنامه از سال آینده عملاً روی دست گرفته خواهد شد.
آقای رحیمی تاکید کرد که براساس این برنامه، نصاب آموزشی (برنامه آموزشی) سوادآموزی در کشور به کمک سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) تغییر خواهد کرد که کتاب‌های آموزشی جدیدی تهیه خواهد شد.
او افزود که کتاب‌های سوادآموزی فعلی متناسب با نیازمندی سوادآموزان نیست.
به گفته رحیمی، شایسته نیست که افغانستان “بیسوادترین کشور دنیا” باشد و به لحاظ گستردگی بیسوادی پس از دو کشور افریقایی قرار گیرد.
در همین حال پاتریشیا مک ‌فیلیپس، نماینده یونسکو در افغانستان گفته که سوادآموزی بزرگسالان یکی از عرصه‌هایی است که در یک دهه گذشته در افغانستان بیشترین کم توجهی در مورد آن صورت گرفته است.
خانم مک‌فیلیپس افزود که بیسوادی در میان روستاییان، به ویژه زنان روستایی بیشتر فراگیر است و ۹۰ درصد می‌رسد.
از سویی هم رولا غنی، بانوی نخست کشور در همکاری با یونسکو و وزارت معارف، جایزۀ ترویج سواد را با نام “بی‌بی‌گل – یونسکو” به رییس مؤسسۀ انکشافی حکیم سنایی اهدا کرد.
این نخستین باری است که در کشور چنین جایزۀ به نهادی که به ترویج سواد می‌پردازد، اهدا می شود.
پیش از این رولا غنی بانوی نخست افغانستان در روز جهانی سواد گفته بود که برای تشویق نهادهای سوادآموزی، در سال جاری جایزۀ سواد بی‌بی‌گل را راه‌اندازی می ‌کند.
در همین حال مقام های وزارت معارف گفته پس از این سالانه، این جایزه به یکی از نهادهایی که به ترویج سواد بین شهروندان افغان تلاش ‌کند، اهدا خواهد شد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن