اجتماعیاخبار کوتاهبرگزیده های سایت

۱۳۹۵، سال تطبیق و عمل خواهد بود

وزیر شهرسازی و مسکن، سال ۱۳۹۵ را سال تطبیق و عمل برای این وزارت عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن امروز در یک نشست خبری در کابل، گفت که ایجاد شورای عالی شهرسازی یک گام مهم در راستای اتخاذ تصامیم تاثیر گذار، ایجاد هماهنگی و رشد فعالیت های عملی سکتور شهری خواهد بود.

وی افزود: “سال ۱۳۹۵ را با برنامه های امیدبخش آغاز نموده ایم که تاثیرات زیادی بالای عملکرد سکتور شهری در قبال خواهد داشت. بر اساس حکم ریاست جمهوری، شورای عالی شهر سازی با ترکیب سایر نهاد های شهری و ادارات، تحت ریاست رئیس جمهور ایجاد گردید و نخستین جلسه آن در قصر دارالامان برگزار گردید”.

آقای نادری تصریح کرد: “ایجاد اشتغال، تحرک اقتصادی و رونماسازی تغیر مثبت در سیمای شهرها، بنیادی ترین اهداف ما را تشکیل می دهد و برای تحقق آن برنامه های زیادی طرح ریزی کرده ایم. بازسازی و ترمیم بناهای تاریخی و فرهنگی نیز از اهداف اصلی ما خواهد بود”.

همچنین به گفته وی، وزارت شهرسازی در نظر دارد تا از طریق اداره آب رسانی افغانستان، برنامه توسعه و ایجاد شبکه های آب رسانی را در سال جاری در ولایات کابل، لوگر، بامیان، بلخ، خوست، ننگرهار، فراه، سمنگان و هرات به منظور دسترسی هرچه بیشتر شهروندان به آب آشامیدنی صحی، روی دست گیرد.

آقای نادری چالش های وزارت شهر سازی را نبود امنیت، فساد اداری و فرار سرمایه ها از کشور برشمرد و گفت که برای حل این مشکلات برنامه هایی نیز طرح ریزی شده است.

همچنین وی در مورد کارکرد ها و دست آوردهای یک ساله این وزارت نیز چنین گفت: “در سال ۱۳۹۳ هیچ نوع تدابیری برای بازنگری ماستر پلان ها صورت نگرفته بود، شش شهر بزرگ دارای ماستر پلان بود و این ماستر پلان ها حتی سی سال قبل ترتیب شده بود، اما به دلیل افزایش نفوس شهرها، این ماستر پلان ها مورد بازنگری قرار گرفت و فعلا کار در این زمینه جریان دارد”.

آقای نادری در مورد برنامه های بهسازی نیز چنین گفت: “در سال ۱۳۹۴ سه پلان (چوک دهمزنگ الی دارالامان، بی بی محرو الی شهرک آریا و مکرویان پنج الی میدان هوایی) را به کابینه پیشکش کردیم و منظوری اش را گرفتیم تا کار در این زمینه آغاز شود”.

وی می افزاید: همچنین برنامه ۱۱ شهرک برای معلمین نیز در سال ۱۳۹۴ تکمیل گردید و به وزارت معارف برای توضیع آن ارسال شد.

آقای نادری گفت: در سال گذشته برنامه انتقال وزارت خانه ها به دارالامان تهیه گردیده و کار تعدادی از آنها نیز در سال جاری آغاز شده است.

به گفته وی، سال گذشته در بخش تهیه مسکن نیز دست آوردهای خوبی داشتیم و با تیم متخصصین وزارت شهرسازی قناعت کشور چین را به منظور حمایت از این برنامه حاصل کردیم.

وزیر شهرسازی گفت که مسکن امتیازی برای قوای مسلح که در گذشته هیچ طرحی در این زمینه وجود نداشت، ما طرح ریزی کردیم و به شورای امنیت پیشکش کردیم و امیدواریم کار در این زمینه آغاز شود.

آقای نادری افزود: “تهیه مسکن اجتماعی که یکی از دست آورد های خوب ما است و تفاهم نامه یک هزار واحد مسکنونی را با کشور قطر امضا کردیم و امسال کار عملی اش آغاز خواهد شد. اعمار مسکن به شکل مشارکتی، انتقال زمین برای اعمار مسکن، ترتیب اساسنامه صندوق مسکن، ایجاد تغییر در ساختار تشکیلاتی بخش مسکن، همکاری با وزارت های مهاجرین و معارف و تکمیل پروژه های تحت کار، در تمام این عرصه ها در سال ۱۳۹۳ کار صورت نگرفته بود و ما این کار را تکمیل کردیم”.

به گفته وی، تکمیل کردن قانون شهرسازی نیز یکی از دست آوردهای تاریخی وزارت امور شهرسازی بود؛ طوریکه این قانون طی چهارده سال اخیر در یک بن بست قرار داشت.

وزیر امور شهر سازی ادامه داد: ترتیب مسوده طرزالعمل نظام مهندسی انجینیری و ساختمان، ترتیب مسوده اساس نامه صندوق مسکن، ترتیب طرزالعمل تهیه مسکن، تهیه طرزالعمل نظارت از ساختمان های دولتی، تهیه طرزالعمل معیاری سازی شهرک ها، بازنگری طرزالعمل ویژه نقشه های تعمیراتی و پلان های شهری، در تمام این عرصه ها در سال ۱۳۹۳ و قبل از آن هیچ کاری صورت نگرفته بود و تمام این موضوعات را در سال گذشته تکمیل کردیم.

وی علاوه کرد: در بخش هماهنگی میان سکتور شهری، اصلاح اداره و مبارزه با فساد اداری، در سال ۱۳۹۴ فعالیت های چشمگیری داشتیم

آقای نادری یادآور شد که این وزارت در سال گذشته ۴۹ درصد بودجه انکشافی اش را به مصرف رسانیده است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن