اخبار کوتاهافغانستانتیتر یکمصاحبه

انتخابات برگزار نمی شود/ تقسیم کمیشنران میان دو تیم قابل قبول نیست

 

خبرگزاری رشد- انتخابات، واژه که شاید اکثر مردم افغانستان با شنیدنش احساس خوب نداشته باشند، زیرا طولانی ترین انتخابات را همین مردم تجربه کردند و در تاریخ جهان هیج کشوری شاهد چنین وضعی نبوده است.

اما بحث ها در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در محافل و مباحث سیاسی اوج بیشتر گرفته است.

حکومت افغانستان خزان سال آینده را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور اعلام کرده است، اما جریان سیاسی و اگاهان امور موعد اعلام شده از سوی حکومت را طرفند بیش برای زمان خریدن بیشتر نمیدانند.

محمد سنگر امیرزاده از چهره های فعال و رییس شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر در گفتگوی با خبرگزاری رشد می گوید که، حکومت افغانستان نمی تواند در زمان که اعلام کرده است، انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را برگزار کند.

وی ضمن تاکید بر ادعایش می افزاید که، سران حکومت وحدت ملی به هیج عنوان اراده ی برگزاری انتخابات را ندارند و اگر چنانچه انتخابات برگزار گردد، آقای غنی و عبدالله مکلف به برگزاری لویه جرگه قانون اساسی که به هیج عنوان این دو چهره در پی ان نیست.

گفتگوی مفصل را در زیر بخوانید:

رشد: زمان انتخابات که حکومت اعلام کرده منطقی است؟

رییس شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر: “طوریکه مردم افغانستان آگاه و در جریان قرار دارد حکومت وحدت ملی از زمان شکل گیری تا اکنون متاسفانه نتوانسته به وعده های خود عمل کند و روز به روز فاصله میان حکومت و مردم بیشتر میشود”.

سنگر امیرزاده افزود: “به همین ترتیب اعلام زمان برگزاری انتخابات نیز به باور من یک وعده بیش نبوده هیچ گونه جنبه تطبیقی ندارد، اگر واقعاً حکومت وحدت ملی مصمم بر برگزاری انتخابات پارلمانی می بود سال ۱۳۹۴ بهترین فرصت برای برگزاری انتخابات و حکومت به حساب می آمد که متاسفانه سران حکومت وحدت ملی این فرصت را ازدست داد و از اینکه حکومت در سال آینده یعنی سال ۱۳۹۵ به بحران مشکلات امنیتی و اقلیمی در زمان اعلام شده رو برو خواهد شد منطق نمی پذیرد تا حکومت موفق شود که انتخابات برگزار گردد”.

رشد: آیا واقعا اراده ی برای برگزاری انتخابات در سران حکومت وجود دارد؟

امیر زاده: قسمیکه در در جواب سوال قبلی شما اشاره شد متاسفانه من اراده قوی و سیاسی در وجود سران حکومت وحدت ملی به منظور برگزاری انتخابات پارلمانی نمی بینم، باوجودی که از عمر حکومت نزدیک به دوسال می گذرد هنوز هم اختلافات درونی در حکومت وجود دارد و عزم قاطع ملی از طرف حکومت برای برگزاری انتخابات دیده نمی شود.

رشد: کمیته گزینش و انتخاب کمیشنر ها را چیقدر بر اساس بی طرفی و شایسته سالاری می بیند؟

امیرزاده: همان طوریکه حکومت وحدت ملی به اساس تقسیم کرسی ها به طور مناصفه یعنی پنجاه پنجا شکل گرفته است من باورمندم که کمیته گزینش هم فقط یک تشکیل است که تلاش دارد تا کمیشنر ها را از هردو تیم انتخاباتی به طوری پنجاه پنجا انتخاب نماید.

به گفته رییس شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر، هیچ گونه شفافیت و بی طرفی مطرح نمی باشد، کار کمیته گزنیش یک پروسه تشریفاتی و نمایشی میباشد. اما قابل ذکر است که جریان های سیاسی و مدنی تاثیر گزار در افغانستان به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که کمیته گزنیش خواست مردم افغانستان را نادیده بگیرد. در صورتیکه کمیشنرهای انتخاب شده از دوتیم انتخاباتی باشند بازهم یک هشدار تازه از طرف مردم افغانستان برای حکومت وحدت ملی در افغانستان خواهد بود.

رشد: ماه سنبله سال آینده را چه گونه میبیند؟

رییس شبکه فعالان: ” خیلی واضح و روشن است که وضعیت افغانستان از لحاظ اقتصادی، امنتیتی و سیاسی روز به روز خراب تر میشود و حکومت مردم را نا امید ساخته است، شخصاً به این نظر هستم حکومت وحدت ملی امتحان خود را به مردم افغانستان داده و از نظر مردم افغانستان یک حکومت ناکام و ناکارا و قابل اصلاح نمی باشد واز دایره اصلاح بیرون شده، برای حل و رفع بحران موجود در افغانستان باید یک اجماع کلان سیاسی شکل بگیرد تا نا امیدی را به امید تبدیل کنیم”.

سنگر امیرزاده می گوید:” سران حکومت وحدت یک شهکاری تاریخی برای حفظ حیثیت شان در تاریخ افغانستان میکردند مبنی بر اینکه بسوی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام می رفتند تا حکومت که از طریق انتخابات رسمیت پیدا میکرد از مشروعیت بالاتر برخوردار میشد و در عین حال خواسته های مردم نیز لحاظ می شد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن