افغانستاناقتصادیبرگزیده های سایت

۳۶۰ میلیون افغانی را به آتش کشیدند

بانک مرکزی مبلغ ۳۶۰ میلیون افغانی بانک‌نوت‌های فرسوده و غیرقابل استفاده را به آتش کشید.

به گزارش خبرگزاری رشد، این بانک‌نوت‌ها روز گذشته با حضور هیأتی متشکل از نمایندگان شورای ملی، وزارت مالیه و بانک مرکزی به آتش کشیده شد.

محمدقسیم رحیمی معاون بانک مرکزی می‌گوید که این بانک‌نوت‌ها شامل ده تا صد افغانیگی بود.

گفته شده است که بر بنیاد قانون، هر بانکونت باید از ۳ تا ۵ سال در بازار دوران داشته باشد.

آقای رحیمی می‌گوید: «پول‌هایی را که ما از سال ۱۳۸۴ تا امسال حریق کرده‌ایم، تقریباً چهل و یک میلیارد افغانی می‌شود. اگر ما اوسط این را بگیریم، هر سال ۳.۴ میلیارد افغانی را می‌سوزانیم.»

او گفت که برای چاپ هر بانک‌نوت، سه افغانی به مصرف می‌رسد. محمدقسیم رحیمی گفت که با حریق ۳۶۰ میلیون افغانی، بیست و چهار میلیون افغانی از بابت چاپ این بانک‌نوت‌ها به دولت صدمه وارد شده است.

معاون بانک مرکزی گفت که بانک‌نوت‌های افغانی از کیفیت بالا برخوردار است، اما به دلیل استفاده نقدی از آن، سه تا پنج سال بیشتر دوام نمی‌کند.

با این حال، برخی از شهروندان از چگونگی استفاده از بانک‌نوت‌ها انتقاد کرده می‌گویند که تا کنون فرهنگ استفاده و محافظت از پول در میان مردم درست مروج نشده است.

محمدنسیم جعفری، یک دانشجوی دوره دکترا، از بانک‌نوت‌های افغانی به عنوان فرهنگ افغانستان یاد کرده می‌گوید: «پول زبان اقتصاد ملی، هویت و فرهنگ یک کشور می‌باشد که نگهداری درست از آن نشان‌دهنده‌ی فرهنگ عالی و درست نگهداری نکردن آن نشان‌دهنده‌ی فرهنگ ضعیف یک کشور می‌باشد.»

آقای جعفری می‌افزاید که بی‌پروایی مردم در حفاظت از پول و پایین بودن کیفیت بانک‌نوت‌های افغانی از جمله عوامل مهم در استهلاک این بانک‌نوت‌ها به شمار می‌رود. او می‌گوید که شهروندان کشور در حفاظت از پول بی‌پروایی می‌کنند و دقت لازم در این زمینه به خرج نمی‌دهند.

علی رسالتی یک دانشجوی دانشگاه کابل نیز، معتقد است که فرهنگ استفاده و نگهداری از پول در میان مردم خیلی ضعیف است. به گفته او، اکثر شهروندان به پول به عنوان یک سرمایه‌ی‌ شخصی نگاه می‌کنند. آقای رسالتی گفت: «نگاه شهروندان در خصوص نگهداشت پول بیشتر شخصی است تا سرمایه ملی، از این لحاظ است که شاهد بیشترین پول‌های تکه و پاره هستیم و سالانه خساره کلانی  به بودجه ملی وارد می‌کند.»

سودابه سحر عطایی یکی از بانوان تحصیل‌کرده نیز نگهداری از بانک‌نوت‌ها را مهم توصیف کرده می‌گوید: «پول باید درست و در کیف مخصوصش نگهداری شود. برای بهبود روند زندگی، داشتن پول مستلزم نهایت تلاش است، وقتی در اثر این همه تلاش و زحمت به دست می‌آید، باید درست نگهداری شود.»

خانم عطایی به نحوه‌ی نگهداری پول توسط زنان نیز اشاره کرده گفت که بیشتر بانوان عادت دارند تا پول شان را روی کف دست‌شان نگهداری کنند. به گفته او، این نوع نگهداشت عمر پول را کوتاه می‌سازد.

افغانستان یکی از کشورهایی است که تمام معاملات از طریق پول نقد صورت می‌گیرد، اما در اکثر کشورها بیشتر معاملات از طریق کریدیت کارت‌ها، چک و روش‌های دیگر انجام می‌شود.

مقام‌های بانک مرکزی می‌گویند که هم‌اکنون ۲۲۹ میلیارد افغانی در بازار در حال گردش است که ۱۹ میلیارد آن در خزانه‌های بانکی و متباقی آن در مارکیت‌ها است.

بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده که بود که بانک‌نوت‌های نامناسب را نیز از بازار جمع‌آوری و از گردش باز می‌دارد. مسوولان این بانک می‌‌گویند قرار است تا پایان ماه اسد امسال، این بانک‌نوت‌ها از گردش افتاده و فاقد اعتبار شوند. بانک‌‌نوت‌هایی که روی آن نوشته و یا هم رنگ ریخته شده، سریال نمبرهای‌شان اشتباه بوده، یا بریدگی‌ و کمبودی داشته باشند، بی‌اعتبار می‌شوند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن