افغانستانبرگزیده های سایت

واکنش عالمان دینی در برابر حملۀ انتحاری در مسجد باقرالعلوم

عالمان دینی می‌گویند که حمله‌های انتحاری و کشتن افراد بی‌گنان از دیدگاه اسلام گناه بسیار بزرگ و گناه نابخشودنی است. این عالمان دینی و شهروندان کشور تأکید می‌ورزند که دشمنان مردم افغانستان با این کارهای‌شان نمی‌توانند میان مردم افغانستان تفرقه افگنند.

محمداسلم شیوا، عالم دین، می‌گوید: «آنچه اسلام گفته‌است این است که کشته‌شدن یک فرد بی‌گناه، گناه بسیار عظیم و نابخشودنی است.»

قاسم وحیدی، استاد دانشگاه، می‌گوید: «کشور‌هایی هستند که می‌خواهند با انجام حمله‌های زشت این چنینی در میان افغانان تفرقه بیندازند و منافع‌شان را در این کار دنبال می‌کنند.»

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه، نیز تأکید می‌ورزد که مردم به دشمنان اجازه نخواهند داد که به نام دین و مذهب در میان شهروندان کشور نفاق بیفگنند.

عبدالله می‌گوید: «این جنایت که به نام داعش انجام شد، این یک حمله در برابر مردم افغانستان بود؛ یک تعرض و یک جنایت بود؛ هدف این‌گونه حمله‌های این است که در میان مردم افغانستان به نام دین و مذهب تفرقه بیندازند.»

افزایش حمله‌ها بر عزاداران حسینی بیشتر به تفرقه‌افگنی میان شهروندان کشور تعبیر شده‌است؛ اما خانواده‌های قربانیان حملۀ انتحاری بر مسجد باقرالعلوم می‌گویند که چنین‌ حمله‌ها شهروندان کشور را از هم دور نخواهند ساخت.

قربانیان رویداد

رسول‌داد، مردی که دو برادر زادۀ ۶ و ۱۲ ساله‌اش را در حملۀ انتحاری روز دوشنبه در مسجد باقرالعلوم از دست داد، هوش و هواس‌اش را از دست داده است.

رسول‌داد می‌گوید: «پس‌از ۲۰ سال خداوند این دو فرزند را به فامیل ما داد، اما این ظالمان هر دوی آنان را از ما گرفتند و امروز دفن‌شان کردیم.»

یک‌روز پس‌از این رویداد هنوزهم فضا در مسجد باقرالعلوم آشفته‌است و بوی خون در این فضا آزار دهنده‌است.

پس از حادثه کفش‌های بی‌صاحبِ بسیار به جامانده‌اند. نجیب از این میان در جست‌وجوی کفش‌های برادار ۱۳ ساله‌اش است که قربانی این رویداد شد.

نجیب، برادر شهرام، با گلوی پر از بُغض، می‌گوید: «این کفش‌های برادرم است، او به این مسجد آمده بود و ۱۳ سال داشت.»

محمدحسن، که خواهرزادۀ ۱۱ ساله‌اش را می‌پالد، می‌گوید که میلاد برای فراگیری آموزش‌های قرآنی همه‌روزه پس‌از مکتب به این مسجد می‌آمد، اما در این رویداد بدنش آتش گرفت و با همه آرزو‌ها رخت سفر بست. از او تنها بکس مکتب‌اش به جامانده‌است.

محمدحسن، مامای میلاد، با وضع افسرده‌یی که دارد، می‌گوید: «ما که میلاد را دیدیم سرش سوخته بود، استخوان‌هایش معلوم می‌شدند.»

در یک ماه اخیر این سومین حملۀ مرگبار بر عزاداران حسینی در کشور است. در این رویداد به هیچ مقامی آسیب نرسیده‌است و گفته می‌شود که برخی از افراد نادار که برای به‌دست آوردن نذر به این مسجد آمده بودند، قربانی این رویداد شدند.

گروه موسوم به داعش مسؤولیت حملۀ دیروز بر مسجد باقرالعلوم را به عهده گرفت.

این گروه همچنان پذیرفته‌است که عامل دو حمله بر شیعیان در مراسم عاشورا در یازدهم و دوازدهم اکتوبر در ولایت‌های بلخ و کابل بود که در آن ۳۲ تن جان‌های شان را از دست دادند.

داعش همچنان حمله مرگبار ۲۳ جولای (۲ اسد) را بر اعتراض‌کننده‌گان هزاره در کابل پذیرفت که در نتیجۀ آن دست کم ۸۵ نفر کشته شدند و ۴۱۳ تن دیگر زخم برداشتند. این رویداد یکی از خونین‌ترین رویدادها پس‌از سال ۲۰۰۲ در افغانستان است.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر روز سه شنبه در یک خبرنامه از حکومت افغانستان خواست که یک برنامۀ امنیتی را انکشاف دهد تا بتواند به‌گونۀ بهتر امنیت مردم شیعه را در جریان همایش‌های مردمی شان تأمین کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن