افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

هدف امریکا و پاکستان، بهره برداری از ظرفیت های افغانستان است

نهاد موسوم به “کانون علمی و پژوهشی طلوع” نشستی را تحت نام ” نشست تخصصی چشم انداز روابط افغانستان و پاکستان” درکابل دایر کردند.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ محمد اکبرعارفی استاد دانشگاه که در این نشست صحبت می کرد گفت: نگاه پاکستان نسبت به افغانستان نگاه منطقه ای است و هیچ گاه مرز دیورند برای پاکستان مهم نیست.
این استاد دانشگاه افزود: پاکستانی‌ها هیچ وقتی نگرانی ندارند که روزی درباره خط دیورند با افغانستان مناقشه سیاسی و نظامی داشته باشند.
آقای عارفی گفت: پاکستان می خواهد از ظرفیت های انسانی افغانستان علیه هند، یگانه رقیب سرسخت خود استفاده کند.
وی ادامه داد: برای همه معلوم است که در پاکستان دین از سیاست جدا است، ولی پاکستانی‌ها در مقابل هند همیشه موضوع اسلام و هندوئیزم را مطرح می کند و لهذا تندرو ترین گروههای اسلامی را حمایت می نماید.
استاد عارفی گفت: در بازی منطقه ای پاکستان فهمیده است که تنها با مطرح کردن جنگ اسلام و هندوئیزم می تواند هند را توسط بنیاد گرایان افغانی شکست دهد.
عارفی اظهار کرد: پاکستان با این منطق خود از گروه های تندرو حمایت می کند تا در بازی منطقه ای خود با هند در افغانستان ناکام نشود.
استاد عارفی گفت: پاکستان با مطرح کردن مسله عمیق استراتیژیک خود، لهذا بازی منطقه ای خود را خشونت محور می سازد تا فشارغیرمستقیم بالای هندوها وارد کند.
استاد عارفی می گوید: در چشم انداز روابط افغانستان با پاکستان چنان یک فشار که بتواند عمیق سیاست پاکستان را نسبت با روابط افغانستان تغیر بدهد وجود ندارد.
عارفی افزود: امریکا با پاکستان نسبت به افغانستان نگاه مشترک دارند و هر دو کشور می خواهند که از ظرفیت های انسانی افغانستان علیه رقبای منطقه ای خویش، ایران و هند استفاده کنند و چیز دیگر برای آنها مهم نیست.
درهمین حال، عبدالطیف نظری استاد دانشگاه می گوید: موقعیت ژیوپولوتیک افغانستان باعث شده که پاکستان در امور داخلی افغانستان دخالت داشته باشد.
نظری گفت: پاکستان از طرفی می خواهد که صادرات خود را از طریق افغانستان به آسیای میانه انتقال دهد و از طرفی هم می خواهد رقیب منطقه ای دیگراش (ایران) را در افغانستان شکست دهد.
به گفته استاد نظری، شباهت های زبانی، مذهبی و فرهنگی مردم افغانستان با هر دو کشور باعث شده تا هر دو کشور ساحه نفوس شان را در افغانستان گسترش دهند.
داکتر عبدالمجید ناصری استاد دانشگاه می گوید: تا زمانیکه هویت ملی تنها بنام افغانستانی، در افغانستان شکل نگیرد مهال است که سیاست خارجی ما قدرتمند باشند.
وی تاکید می کند در ابتدا باید هویت ملی شکل گیرد تا بنیاد گرایی از فعالیت باز بماند.
ناصری می گوید: ما نسبت به پاکستان سابقه بیشتر دینی و فرهنگی داریم و ما اسلام را به پاکستان صادر کردیم و بهتر از پاکستانی‌ها ازقوانین و ارزشهای اسلامی آگاهی داریم.
استاد ناصری گفت:امروز پاکستان بنیادگرایی که با اسلام ربط ندارد، تحت نام اسلام وارد افغانستان می کند و از آن به نفع خود استفاده می کند.
درسال ۱۸۹۳ میلادی کشورهای افغانستان و بریتانیا توافق کردند که افغانستان و هند بریتانوی را توسط خط دیورند از هم جدا کنند و دیورند را امضا کردند.
این مسله تا سال ۱۳۳۷ چندان مورد بحث داغ بین دو کشور نبود، اما در سال ۱۳۳۷ سردار محمد داود خان صدر اعظم وقت مساله خط دیورند را مطرح و مورد بحث جدی قرار داد.
بعد ازسال ۱۳۳۷ در ظاهر خط دیورند، خط سرخ بین افغانستان و پاکستان می باشد.
محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن