اجتماعیاخبار کوتاهچندرسانه ای

آوازخوانی زنان در رادیوهای قندهار ممنوع شد

 

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ قندهار گفت: مسئولان قندهار به تمام رادیوهای محلی این ولایت دستور داده‌اند تا از این پس برنامه‌های علمی و فرهنگی را جایگزین برنامه‌های موسیقی کرده و اجازه ندهند تا زنان در این رادیوها آهنگ پخش کنند.

برای نخستین بار مسئولان ولایت قندهار دستور عدم پخش برنامه‌های موسیقی زنان در رادیوهای محلی را صادر کردند. افغانستان یکی از کشورهایی در منطقه است که رسانه‌ها در آن به صورت آزادانه برنامه‌های مختلفی را پخش می‌کنند.

طی ۱۵ سال گذشته تاکنون نزدیک به ۷۰ تلویزیون، بیش از ۱۰۰ رادیو و صدها روزنامه، هفته‌نامه و خبرگزاری در این کشور فعالیت دارند.

تاکنون این رسانه‌ها با مشکلاتی نظیر ناامنی، عدم حمایت دولت، تهدید طالبان و نبود بودجه دست‌وپنجه نرم می‌کردند، اما اخیراً اخباری وجود دارد که مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت «قندهار» برای رادیوهای محلی محدودیت وضع کرده‌اند.

«زرغونه کاکر» عضو شورای ولایتی قندهارگفته است که در جریان روزهای اخیر رئیس اطلاعات و فرهنگ قندهار به تمام رادیوهای محلی دستور داده که از این پس زنان در این رادیوها آهنگی را زمزمه نکنند.

وی با تأکید بر اینکه این دستور رئیس اطلاعات و فرهنگ قندهار اجرایی شده گفت: در این اواخر اکثر رادیوهای محلی قندهار اکثر برنامه‌های خود را به پخش موسیقی اختصاص داده بود. با وجود این دستور رادیوهای محلی مجبور به پخش برنامه‌های علمی و فرهنگی خواهند شد.

این عضو شورای ولایتی قندهار تأکید کرد که رادیوها پُر مخاطب‌ترین رسانه در قندهار محسوب می‌شوند و در صورت عدم پخش برنامه‌های موسیقی ساکنان این ولایت از علم و فرهنگ بیشتری آگاه خواهند شد.

وی دلیل این دستور والی را جایگزینی برنامه‌های علمی – فرهنگی به جای برنامه‌های موسیقی عنوان کرد و گفت: افغانستان هم‌اکنون نیاز شدیدی به پیشرفت دارد که در این مسیر رسانه‌ها در این راه نقش ویژه‌ای دارند.

رئیس اطلاعات و فرهنگ قندهار تصریح کرد: با وجود دستور والی قندهار با مسئولان رادیوهای محلی نشستی را برگزار و این دستور را صادر کردیم که از سوی مسئولان رادیوهای محلی نیز پذیرفته شد.

وی تأکید کرد که مسئولان رادیوهای محلی پذیرفته‌اند که از این به بعد برنامه‌های موسیقی که زنان در آن حضور دارند پخش نکرده و جایگزین آن، برنامه‌های علمی، فرهنگی و برنامه‌های حمایت از نیروهای نظامی افغانستانی را منتشر کنند.

هم‌اکنون رادیوهای «قندهار»، «افغان آزاده»، «کلید»، «ورانگه»، «یووالى»، «میرمن»، «ثانگه»، «تعلیم الاسلام»، «اسلام غر» در ولایت قندهار فعالیت دارند که «رادیو قندهار» دولتی بوده و ۲ رادیوی دیگر برنامه‌های اسلامی پخش می‌کنند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن