اجتماعیاخبار کوتاهچندرسانه ای

آیا می دانستید، قیمت ترین سیگار در کجا کشیده می شود؟

 

در میدان هوایی کابل. بلی! شک نکنید.

فردی از افغانهای خارج شیشته، در سالن انتظار میدان هوایی بین المللی کابل،کنارم نشست. آدم میان سال با موهای جو-گندمی به شکایت کردن شروع کرد. “تنها میدان هوایی که در عمرم دیدم و اسموکینگ روم ندارد، همینجا است.” گویا او از خدمه های میدان هوایی سراغ اتاق سیگار کشی را گرفته بود و یکی از آنها او را به تشنابی راهنمایی کرده و بابات سیگار کشیدن در تشناب از او خواستار پول شده بوده است. این فرد برایش پنجاه افغانی می دهد و خدمه آن را نمی پذیرد و خواستار پول بیشتر می گردد. فرد عصبانی شده و بدون کشیدن سیگار آنجا را ترک می کند.
با شنیدن این قصه، حس تحقیقم گل کرد و مشخصات خدمه را از وی جویا شدم. در دم درب تشناب فقط دو خدمه با لباسهای آبی و جاروبی در دست ایستاده بودند و با هم حرف می زدند. بدون مقدمه گفتم: “لایتر ات را بده.” با چشم اشاره کرد که او را تعقیب کنم. دهلیز اول را گذشتم در دهلیز دوم، همراهم داخل تشناب شد. لایترش را کشید و من گفتم یک نخ سیگار هم بده. پرسید از کدامش می کشم. گفتم فرق نمی کند. بدون وقفه برایم گفت قیمت ها فرق می کند. من نیز که همین موضوع را می خواستم شروع کردم به پرسیدن قیمت ها. او هم تند تند توضیح داد. قیمت های باور نکردنی.
تنها سیگار روشن کردن و کشیدن ۲۰۰ افغانی البته گاهی کم و گاهی هم زیاد.
یک نخ سیگار Pine 500 افغانی
به همین ترتیب هرچه قیمت سیگار در بیرون زیاد می شود در آنجا نیز زیاد می شود. مثلن خدمه می گفت که یخ نگار سیگار مالبرو را ۵۵۰۰ هم فروخته است. من خندیدم و او با قسم خوردن تاکید کرد که حرف اش درست است.
در آخر برایش گفتم که من خبرنگارم و سیگار هم نمی کشم. با شنیدن این جمله با تمام دست پاچگی شروع کرد به التماس کردن. مجدانه از من خواست به کسی چیزی نگویم وگرنه کارش را از دست می دهد.

از برگه ی احسان قانع

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن