اجتماعیاخبار کوتاهجهانچندرسانه ای

انقراض نسل بشر آغاز شده است

 

 

هاوکینگ مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و از هر گونه تحرک عاجز است؛ نه می‌تواند بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود. حتی قادر نیست دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و حتی توانایی سخن گفتن را نیز ندارد.

به گزارش رشد، از مدتی به اینسو نظریه‌هایی در مورد انقراض نسل بشر و نابودی انسان توسط دستان خود انسان در محافل علمی مطرح شده است، شماری از دانشمندان پیشرفت تکنالوژی را عامل نابودی بشر می‌دانند و برخی دیگر وضعیت نابسامان کره زمین را دال بر انقراض بشر دانسته اند.

اما استیون هاوکینگ، فزیک‌دان نظری، سیاره‌شنا، نویسنده و مدیر تحقیقات مرکز نجوم شناسی نظری دانشگاه کمبریج به تازگی اعلام کرده که روزشمار انقراض نسل بشر از روی کره زمین آغاز شده است.

او تاکید کرده که ما باید یک سیاره جدید را برای زندگی بشر پیدا کنیم و همه انسان‌های روی این کره را به مکانی جدید منتقل کنیم.

هاوکینگ هفته‌ی گذشته در یک گفت‌وگوی اجتماعی در اتحادیه آکسفورد گفت که احتمالا تا یک هزار سال آینده، نسل بشر منقرض می‌شود.

استیون ۷۴ ساله، بارها در ارتباط با سرنوشت شوم در انتظار انسان سخن گفته و احتمال می‌دهد نسل ما با مواردی همچون جنگ هسته‌یی و یا تغییرات جوی آب و هوایی جهان به کلی نابود شود.

وی همچنین هشدار داده است که توسعه هوش مصنوعی، می‌تواند به خودی خود زمینه ساز انقراض نسل بشر شود.

با این حال این فیزیکدان بزرگ عنوان می‌کند تنها امید ما برای بقای نسل، پیدا کردن یک سیاره جدید با تمام شرایط مورد نیاز و سپس سکنا گزیدن در آن به جای زمین است.

این دانشمند مشهور گفته است: “ما باید آینده بشریت را در فضا جستجو کنیم. من فکر نمی‌کنم بدون گریختن از کره زمین، بشر بتواند بیش از ۱۰۰۰ سال دیگر دوام بیاورد.”

در همین حال ناسا فضاپیمای کپلر را در سال ۲۰۰۹ با یک ماموریت به فضا فرستاد تا این کار را انجام دهد. کپلر طراحی شده تا به جستجو در مجاورت کهکشان بپردازد تا با پیدا کردن سیاره‌یی با ابعاد کره زمین همراه با شرایط تابش خورشید را برای سکونت پیدا کند.

با توجه به نیازمندی انسان برای ادامه‌ی حیات به مواردی همچون فشار، دما و آب آشامیدنی، محققان نام این منطقه را منطقه گلدیلاک (Goldilocks Zone) قرار داده‌اند.

امسال اما ستاره شناسان با کشف یک سیاره به نام Proxima Bپروکسیما بی – در ابعاد و اندازه‌یی مشابه با کره زمین که در حال چرخش بین ستاره‌های منطقه گلدیلاک است، به شدت هیجان زده شده‌اند.

این سیاره در فاصله ۴٫۲ سال نوری زمین نهفته است؛ هرچند این مقدار فاصله در فضا بسیار نزدیک خواهد بود. بنابراین در حال حاضر سیاره پروکسیما بی می‌تواند بهترین شانس ما برای بقا پس از کره زمین باشد.

استیون هاوکینگ کیست؟

استیون ویلیام هاوکینگ در ماه جنوری سال ۱۹۴۲ به دنیا آمد اوفیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده‌ی بریتانیایی است و به عنوان مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج نیز فعالیت دارد.

او در کارهای علمی‌اش سابقه‌یی بیش از چهل سال دارد. کتاب‌ها و همایش‌هایش، او را به یک چهره محبوب تبدیل کرده ‌است.

در حال حاضر، او عضو جامعه سلطنتی هنر و عضو ثابت جامعه اسقفان دانشمند است. او در سال ۲۰۰۹موفق به دریافت مدال آزادی ریاست جمهوری امریکا شد. هاوکینگ به مدت سی سال یعنی از سال ۱۹۷۹تا یکم اکتبر ۲۰۰۹، دارنده کرسی ریاضیات لوکاس بوده‌است.

وی به خاطر فعالیت در زمینه کیهان‌شناسی و جاذبه کوانتوم به ویژه در زمینه سیاه‌چاله، شناخته شده‌است.

کتاب تاریخچه زمان او که با رکوردی ۲۳۷هفته‌یی به عنوان پرفروش‌ترین کتاب در بریتانیا باقی‌ماند، باعث شهرتش شد.

همچنین، کتاب طرح بزرگ او که در اواخر سال ۲۰۱۰به چاپ رسید، جنجال زیادی به پا کرد. این کتاب تنها پس از چند روز به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون تبدیل شد.

هاوکینگ مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و از هر گونه تحرک عاجز است؛ نه می‌تواند بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود. حتی قادر نیست دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و حتی توانایی سخن گفتن را نیز ندارد.

وی با وجود توانایی‌های بسیار در زمینه کیهان‌شناسی، تاکنون جایزه نوبل را کسب نکرده ‌است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن