اخبار کوتاهجهانچندرسانه ای

اهانتهای تاریخی رهبران جهان

توهین روز دوشنبه رئیس جمهوری فیلیپین به همتای آمریکایی اش در حالی در صدر اخبار جهان قرار گرفت که این نخستین مورد اینچنینی نیست و پیش از این نیز رهبران جهان در زمان های مختلف اظهارات و رفتارهایی داشتند که در تاریخ ثبت شده است.

به گزارش رشد به نقل از رسانه های بین المللی، رودریگو دوترته رئیس جمهوری جدید فیلیپین در واکنش به انتقادهای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از سیاست هایش در قبال اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، او را با ادبیاتی سخیف مورد خطاب قرار داد و گفت: من به هیچ فردی جز مردم فیلیپین پاسخ نمی دهم. من رهبر کشوری مستقل هستم. او چه کسی است؟
یک سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفته بود نشست دوترته و اوباما پس از آنکه رئیس جمهوری فیلیپین اوباما را حرامزاده توصیف کرد، لغو شده است.
دوترته روز سه شنبه اظهار نظرش در مورد اوباما را یک حمله شخصی دانست و برای استفاده از زبان عامیانه به منظور توصیف اوباما ابراز تاسف کرد.
تارنمای ای بی سی استرالیا در واکنش به این اتفاق طی گزارشی به مرور پنج گاف و اشتباه تاریخی رهبران جهان پرداخت:
۱-  تهدید تونی ابوت به حمله به ولادیمیر پوتین
تونی ابوت که در زمان سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی بر فراز آسمان اوکراین نخست وزیر استرالیا بود، پیش از دیدار سران گروه جی ۲۰ در سال ۲۰۱۴ در شهر بریزبن، مرکز ایالت کوئینزلند استرالیا گفت که در صورت مواجهه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به او حمله خواهد کرد.
وی برای توصیف این عمل از لغتی استرالیایی استفاده کرده بود که به معنی ضربه زدن به سینه حریف با کتف است. در حادثه سقوط پرواز ام اچ ۱۷ خطوط هوایی مالزی ۳۸ استرالیایی جان خود را از دست دادند.
۲- ماساژ ناخواسته جرج بوش
به طور معمول رهبران کشورها هنگام دیدار با یکدیگر به ویژه در مقابل چشمان تیزبین رسانه ها تلاش می کنند از آداب دیپلماتیک معمول پیروی کنند، اما این موضوع برای جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا صدق نمی کرد.
وی در جریان اجلاس سران گروه ۸ در سن پترزبورگ روسیه در سال ۲۰۰۶ شانه های آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را ماساژ داد، اقدامی که با واکنش جالب مرکل روبرو و ویدئوی آن به طور گسترده در رسانه های جهان منتشر شد.
۳-  تماس با پشت ملکه انگلیس
پائول کیتینگ نخست وزیر استرالیا در سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ در جریان دیدار ملکه الیزابت دوم از استرالیا در سال ۱۹۹۲ در اقدامی جنجالی دست خود را بر پشت ملکه انگلیس گذاشت و این اقدام باعث شد رسانه های انگلیسی به او لقب جادوگر شهر اوز را بدهند.
۴- طنز برای اردوغان
بوریس جانسون وزیر امور خارجه کنونی انگلیستان اشتباهات زیادی را در کارنامه خود دارد که یکی از بدترین آنها نوشتن شعر طنز پنج بیتی در وصف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بود که در این شعر اردوغان را جوانی از آنکارا معرفی کرد که به یک حیوان علاقه دارد.

۵-  اوبامای آفتاب سوخته
سیلویو برلوسکونی نخست وزیر پیشین ایتالیا که سال ۲۰۰۸ در اظهاراتی در خصوص باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، وی را جوان، خوش تیپ و آفتاب سوخته توصیف کرد.
اظهارات برلوسکونی انتقادهای شدیدی را از سوی سیاست مداران چپگرای ایتالیا برانگیخت.
 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن