اجتماعیاخبار کوتاهچندرسانه ای

حیوانات باهوش برای انجام امور از یکدیگر کمک می‌گیرند

 

تا سخن از هوش و دانایی و حس همکاری به میان می‌آید، به صورت اتوماتیک ذهن انسان‌ها به طرف پستانداران کشانده می‌شود؛ اما غافل از آنکه دیگر حیوانات زندگی فوق‌العاده‌یی دارند.

در این گزارش که به وضعیت زندگی و چگونه‌گی کارکرد برخی از حیوانات پرداخته شده، دیده می‌شود که حیوانات به شدت با یکدیگر همکار هستند و در برای حل مشکلات خود از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

مرغ:

تصوری از مرغ وجود دارد که حیوانی تنبل، بی خاصیت، بی عقل و پرنده‌یی است که هیچ کاری یاد ندارد؛ اما تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که این حیوان با کشیدن آوازهای مختلف، هم‌نوعان خود را فرا خوانده یا آنان را از تهدیدات احتمالی با خبر می‌سازند.

مرغ توانایی درک زمان، مکان را دارد و احساس همدردی دیگران نسبت به خود را می‌فهمد.

سنجاب یا سگ‌دشتی:

این حیوان را نابغه‌ی زمان نامیده‌اند، سنجاب‌ها مجموعه‌ی بزرگی از سیگنال‌ها و گیرنده‌های حسی را در خود دارند که در مواقع مختلف از آن استفاده می‌کنند.

گزارش شده است که سیگنال‌های صوتی این حیوان به حدی متفاوت و گسترده است که تقریبا می‌توان از یک زبان گسترده سخن گفت.

سگ‌های دشتی با استفاده از این دارایی معنوی، برای اطلاع رسانی به هم‌نوعان خود، محافظت از خط، شکار و پیدا کردن مکانی امن برای زندگی استفاده می‌کنند.

حشرات باهوش:

زنبورها به عنوان نوعی از حشرات به عنوان باهوش‌ترین حیوانات از این دسته به شمار می‌روند، این حیوانات با تقسیم کار اجتماعی‌شان، شیوه‌های سخت و پیچیده‌ی را برای قایم کردن ارتباطات به کار می‌برند.

این حشرات سخت‌ترین کار روزمره‌ی خود را با تقسیم کردن و پیروی از دستورات مافوق خود، به آسانی به انجام می‌رسانند.

زنبورها اشکال مختلف هندسه را از یکدیگر تفکیک کرده می‌توانند به آسانی می‌توانند گلزارهایی را برای پیدا کردن شیره گل از صدها کیلومتر دوتر پیدا کنند.

کبوتر‌ها همواره پژوهشگران را به حیرت می‌اندازند و به نقل از دویچه وله، آنها در حل برخی از وظایف مغلق چنان مهارت دارند که گاهی با پریمات‌های یا نخستی سانان، طور مثال میمون‌ها، قابل مقایسه اند.

کبوتران همچنان در جهت یابی نیز نظیر ندارند و قادراند حتی از فاصله چندصد کیلومتری دوباره منزل خود را پیدا کنند.

همچنان در گزارش تازه منتشر شده از چلپاسه‌ها به عنوان تنها حیواناتی که تنبل هستند نام برده شده است؛ اما آنان تنها در فصل سرما تنبل می‌شود و به محض گرم شدن هوا، همان حیوان چالاک و تیزهوش هستند.

مورچه‌ها:

جامعه‌ی مورچه‌ها یعنی جامعه‌ی تقسیم کار، ارتباط بین مورچه‌ها به حدی پیچیده و دشوار است که پژوهشگران به سختی به چگونه‌گی آن پی می‌برند.

محققان نگاشته‌اند، مورچه‌ها وقتی گندم را ذخیره می‌کنند آنان را از وسط نصف می‌کنند تا هنگام رسیدن به رطوبت، سبز نکنند.

اما مورچه‌ها تخم خربوزه را چهار قسمت می‌کنند چون می‌دانند که اگر این تخم را دو نیم کنند، به محض رسیدن به رطوبت سبز خواهند کرد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن