اجتماعیاخبار کوتاهچندرسانه ای

یک داکتر افغان با اختراع دستگاهی از قطع دست و پا جلو گیری می کند

 

 

یک داکتر افغان توانسته است با ساخت یک دستگاه از قطع عضو بیش از ۱۰۰ پولیس در افغانستان جلوگیری کند.

“صفی‌الله سعادت” متخصص ارتوپدی در بیمارستان ۳۰۰ بستر پولیس در گفت: این دستگاه برای افرادی ساخته شده که از همه‌جا ناامید شده‌اند و ویژگی آن این است که زمان درمان را از یک‌ونیم سال به چهار و نیم ماه کاهش می‌دهد؛ قابلیتی که در دیگر دستگاه‌های ثبت شده جهانی وجود ندارد.

سعادت گفت: این دستگاه در سال ۱۳۹۳ ساخته‌ شده و قرار است توسط نهاد جهانی به نام “سعادت افغان فکشن دیوایس” به نام افغانستان ثبت شود و سایر کشورها برای درمان مجروحان از آن استفاده کنند.

وی گفت: این دستگاه سبک‌تر و کوچک‌تر از دستگاه‌هایی است که در کشور‌های پیشرفته از آن برای درمان شکستگی‌های پیچیده استخوان‌ها استفاده و در مدت ۴ و نیم ماه مجروح درمان می‌شود.

داکتر سعادت درباره نام این دستگاه گفت: نام این دستگاه را “سعادت افغان فکشین دیوایس” نهاده‌ است، در چند نشست جهانی جزئیات آن ارائه شده و قرار است این دستگاه توسط یک نهاد جهانی ثبت شود.

وی اظهار داشت: سربازانی که در نتیجه انفجار مین در هنگام وظیفه مجروح و در بیمارستان بستری‌ هستند با استفاده از این دستگاه از قطع عضوشان جلوگیری شده است.

پولیس مجروح در لغمان در رابطه با فایده این دستگاه اظهار داشت: در انفجار مین زخمی شدم و ۵-۶ مرتبه عمل شدم اما توسط این دستگاه زودتر بهبود یافتم.

یک سرباز مجروح در رابطه با کارایی این دستگاه گفت: پزشکان می‌خواستند پایم را قطع کنند اما توسط متخصص ارتوپدی عمل شدم و فعلا رو به بهبود هستم.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن