اجتماعیاخبار کوتاهچندرسانه ای

دلایل عِلمی علاقه به تماشای فلم‌های ترسناک چیست؟

 

بیشتر افراد برای تفریح یا شاد بودن ویا بردن فکر و ذهنش به یک دنیای دیگر به تماشای فلم‌های ترسناک علاقه دارند و اکنون دانشمندان گفته‌اند که علاقه به تماشای فلم‌های ترسناک، از قاعده علمی تبعیت می‌کند.

اگر دیدن فلم‌های ترسناک سبب نشاط و آرامش شما می‌شود بهتر است بدانید که این نیاز ذهن و مغز شما است.

مارجی کر، استاد جامعه شناسی و نویسنده کتاب مشهور “ترس” گفته است، زمانی که ترس بر انسان غلبه می‌کند، بدن مواد شیمیایی مختلفی را آزاد می‌کند که افزون بر دست دادن احساس خوب، وضعیت بهتری را نیز برای افراد ایجاد می‌کند.

او همچنان افزوده است، در هنگام ترس احساسات مثبت از طریق ناقل‌های عصبی و هورمون‌های مختلف آزاد می‌شود.

تعامل جالب مغز با بدن

دکتر “کاترین برانلو” روانپزشک در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو نیز می‌گوید: “لوب فرونتال (قدامی) مغز که بخش تفکر مغز است، می تواند پاسخ درست را ارسال کند و به شما بگوید در حال حاضر حالتان خوب هست یا بد. بنابراین اگر شما در یک وضعیت ترسناک شبیه به یک خانه خالی از سکنه به سر می‌برید و احساس مور مور یا شنیدن سر و صداهای عجیب می‌کنید، بدن شما حالت تدافعی به خود می‌گیرد.”

به گفته‌ی او: “در چنین شرایطی این بخش از مغز هنوز هم می‌داند جایتان امن است و شما را آرام‌تر کرده و اجازه می‌دهد این وضعیت به مراتب برایتان لذت بخش‌تر شود.”

عوامل محیطی

فراموش نکنید که تجربیات زندگی نیز در این امر نقش بسزایی دارند. مثلا، بیشتر افرادی که در زندگی خود صدمات روحی دیده‌اند یا از طریق خانواده دچار ضربات عاطفی شده‌اند، به اینگونه ترس‌ها و دیدن فلم‌های ترسناک علاقه مند نیستند.

در همین حال گفته شده انسان‌ها در تماشای فلم‌های ترسناک از طریق احساسات یکدیگر و باز آفرینی آنها ارتباط برقرار می‌کنند و به همین منظور افراد دوست دارند اینگونه فلم‌ها را در جمع تماشا کنند.

داکتر کاترین برانلو گفته است که مردم فکر می‌کنند که اگر شما واقعا به دنبال چیزهای ترسناک باشید، دچار مشکلات روحی و جسمی هستید؛ اما واقعیت این است که داده‌های تجربی نشان می‌دهد که بسیاری از مردم از وحشت و ترس لذت می‌برند و نمی‌توان گفت که آنها دچار نوعی اختلال روانی هستند.”

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن