اجتماعیاخبار کوتاهچندرسانه ای

شش عامل عمده‌ی کاهش طول عمر مردان

 

ویب سایت مینس هلت در مطلب پژوهشی تازه‌اش نوشته است که زنان به گونه‌ی متوسط پنج سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند و این موضوع به عملکرد بدن مردها و برخی از عادت‌های آنان ارتابط دارد.

به گزارش رشد، سیگرت کشیدن، نوشیدن الکل، فشار روحی زیاد، مراجعه نکردن به داکتر و خود درمانی، نداشتن جفت کروموزم XX و تفاوت هورمون‌های جنسی در مردان از دلیل‌های اصلی کمتر بودن طول عمر مردان نسبت به زنان است، به همین شکل دیده می‌شود که شمار زنان کهن سال، بیشتر از مردان است.

در این مطلب به عامل‌های کاهش طول عمر مردان به گونه‌ی مختصر پرداخته شده است.

سیگرت کشیدن

سیگرت کشیدن از عامل‌های عمده‌ی کاهش طول عمر مردان است که تاثیر بی‌نهایت مخرب روی سلامت بدن می‌گذارد و دیده شده است که مردان بیشتر از زنان به کشیدن سیگرت عادت دارند و پژوهش‌ها نشان می‌‎دهد که ۴۰ درصد مردان و تنها نه درصد زنان در سرتاسر جهان سیگرت می‌کشند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ سال از زندگی انسان را کمتر می‌کند که این خطر با ترک آن به اندازه‌ی زیاد کاهش می‌یابد.

نوشیدن الکل

تحقیق‌های انجام شده در آلمان نشان می‌دهد که اعتیاد به الکل طول عمر انسان‌ها به ویژه زنان را ۲۰ سال کاهش میدهد و آسیب‌ آن بیشتر از کشیدن سیگرت ثابت شده است.

بر اساس همین تحقیق، اعتیاد به الکل و مرگ زودرس با هم ارتباط دارد و مردان دو برابر بیشتر از زنان به نوشیدن الکل و نوشابه‌های الکلی روی می‌آورند.

افزون بر این، نوشیدن الکل سبب سرطان دهان، گلو، جیگر، روده‌ی بزرگ و کاهش عمر می‌دهد که بهترین کار ترک نوشیدن الکل است.

فشار روحی زیاد

پژوهش‌ها نشان داده است که میزان فشار روحی در دنیای معاصر رو به افزایش است و حدود یک سوم از مردان دچار این مشکل هستند و در این حالت مردان بسیار کمتر از زنان سطح فشار روحی را گزارش می‌دهند.

زمانی که به طور مداوم تحت فشار روحی و اضطراب باشیم، بدن مقدار زیاد هورمون فشار روحی مانند آدرنالین و کورتیزول را ترشح می‌کند که وجود مقدار زیاد این هورمون‌ها می‌تواند باعث افزایش فشار خون و کلسترول ‌می‌شود و بدن را در معرض بیماری‌هایی چون حمله‌ی قلبی، سکته و بیماری قلبی-عروقی قرار می‌دهد.

در این حالت مبارزه با فشار روحی و از بین بردن آن بی اندازه مهم و ضروری است و باید به خاطر آن به داکتر متخصص مراجعه شود.

مراجعه نکردن به داکتر و خود درمانی

دیده شده است که بیشتر مردان نمی‌خواهند به داکتر مراجعه کنند و تحقیق‌ها نشان می‌دهد که حدود یک نفر از چهار مرد در یک سال یکبار هم به داکتر مراجعه نمی‌کند.

بیشتر مردان مورد‌هایی همچون کار زیاد و خستگی بیش از حد را بهانه‌ای برای نه رفتن به دکتر قرار می‌دهند، اما باید متوجه باشیم که این کار می‌تواند مشکل بزرگی ایجاد کند.

متخصصان گفته‌اند که مراجعه به داکتر کمک می‌کند که مطمین شویم که ما مشکل صحی نداریم و اگر خلاف آن باشد، پس باید در همان مرحله‌های اولیه به فکر درمانش باشیم.

نداشتن جفت کروموزم XX

احتمال وجود دارد که ژن‌هایی که روی کروموزوم X وجود دارند، بر طول عمر تاثیر گذار باشند، اما این ژن‌ها تاثیرهای زیست‌شناختی دیگری هم دارد که به ‌سختی می‌توان همه‌ی آنها را برشمرد. به گونه‌ی مثال، کروموزوم‌ها جفت جفت هستند و در حالی که زنان دارای دو کروموزوم جنسی X هستند، کروموزم‌های جنسی مردان شامل یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y است.

داشتن دو کروموزوم X به این معنی است که زنان از هر ژنی دو نسخه مشابه دارند و اگر یکی از ژن‌ها ناقص باشد، یک ژن پشتیبان دیگر وجود دارد، اما مردها این ژن پشتیبان را ندارند و این باعث می‌شود خطر بیماری‌ها بیشتر آنان را تهدید کند.

تفاوت‌های هورمون‌های جنسی

تولید هورمون‌های جنسی یکی دیگر از عامل‌هایی است که سبب تفاوت طول عمر مردان و زنان می‌شود.مردان و زنان غده‌هایی دارند که برای رشد و توسعه سیستم‌های تولید مثل اولی و دمی هورمون تولید می‌کنند. هورمون استروییدی مردان تستوسترون است که سطح لیپو پروتین (LDL) کلسترول را بالا می‌برد و باعث ساخته شدن پلاک‌هایی در سرخ رگ‌ها و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود.

استروژن هورمون‌ جنسی زنان است که سبب کاهش LDL و افزایش HDL می‌شود و چانس بیشتری در سلامت قلبی دارند، ولی بیماری قلبی می‌تواند در مردان زودتر از زنان ایجاد شود و بنابراین طول عمر مردان نسبت به زنان همواره کمتر خواهد بود.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن