اخبار کوتاهجهانچندرسانه ای

ملکه الیزابت؛ اولین فرمانروای بریتانیا که ۶۵ سال سلطنت کرده است

با گذشت ۶۵ سال از نشستن ملکه الیزابت دوم بر تخت پادشاهی بریتانیا مراسمی برای بزرگداشت “جشن یاقوت” در سراسر این کشور برگزار می‎شود. ملکه الیزابت دوم دارای طولانی‌ترین دوره سلطنت در هزار سال گذشته در بریتانیا و اولین فرمانروایی است که به ۶۵ سالگی سلطنت خود رسیده است.

پرتره بالا اثر دیوید بیلی، عکاس برجسته بریتانیایی است که به این مناسبت بازچاپ شده است.

به نقل از بی بی سی، این پرتره یکی از مجموعه عکس‎هایی است که دیوید بیلی در ۲۰۱۴ از ملکه بریتانیا گرفت و در همان سال یکی از آنها به مناسبت تولد ۸۸ سالگی‌اش منتشر شد.

در این عکس، ملکه الیزابت که اکنون ۹۰ سال دارد، گردنبدی یاقوت‌نشان بر گردن دارد. ۱۶ یاقوت بیضی شکل بزرگ بر روی (زنجیر) دور گردن آن قرار گرفته که هریک با دانه‌های الماس تزئین شده‎اند. این گردنبند با گوشواره‎های اشکی آن، هدیه‌ای بود از طرف پدرش، جورج پنجم به مناسبت عروسی ملکه الیزابت.

در طی سال‌ها ملکه الیزابت با تهیه یک تاج و یک دستبند با همان جواهرات گرانبها و همان طرح، هدایای پدرش را به یک مجموعه کامل تبدیل کرده است.

دوره سلطنت الیزابت دوم از فوریه سال ۱۹۵۲ آغاز شد. او در سال ۲۰۱۵ رکورد طولانی‎ترین دوران سلطنت را از آن خود کرد و به این ترتیب از ملکه ویکتوریا، جدش پیشی گرفت.

ملکه الیزابت تاکنون جشن نقره (به مناسبت ۲۵ سال سلطنت)، جشن طلا ( به مناسبت ۵۰ سال سلطنت) و جشن الماس (به مناسبت ۶۰ سال سلطنت) را پشت سر گذاشته است.

امروز ۶ فبروری ۲۰۱۷ بعد از ۲۳ هزار و ۷۴۲ روز، آغاز ۶۵ سال از زمامداری او بر بریتانیاست.

هنگامی که ملکه الیزابت در ۱۹۵۲ به تخت نشست، بریتانیا در وضعیت اسفناک اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم به سر می‌برد و هنوز مواد غذایی از جمله کره جیره‌بندی بود.

به همین دلیل برگزاری مراسم تاجگذاری تا یکسال به تعویق افتاد و سرانجام در روز دوم ژوئن ۱۹۵۳برگزار شد.

اما (۶ فبروری) ۶۵ سال از زمان مرگ پدرش و جلوس او بر تخت می‎گذرد.

بریتانیا که در این مدت شاهد فراز و نشیب‎های فراوانی بوده است اکنون در آستانه خروج از اتحادیه اروپاست.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن