اجتماعیاخبار کوتاهبازسازیچندرسانه ای

نابغه‌ی که مشکل انترنت دنیا را از فضا حل می‌کند

 

ایلان ماسک، نابغه‌ی دنیای تکنالوژی و بنیان‌گذار شرکت‌هایی مانند تسلا ( نخستین تولید کننده موترهای الکترونیکی) و اسپیس‌اکس (نخستین شرکت خصوصی فعال در بخش فضا) و مغز متفکر ساخت “شهر خورشیدی” اکنون تصمیم دارد مشکل انترنت تمام ساحات دنیا را از طریق فضا حل کند.

او از دولت امریکا خواسته است تا اجازه دهد ۴۴۰۰ماهواره به مدار زمین بفرستد و تمام دنیا را زیر پوشش انترنت قوی و پرسرعت قرار بدهد.

گفته شده که او هزینه این طرح را بیش از ده میلیارد دالر تخمین زده است.

بر بنیاد طرح جدید او، در صورتی که ۴۴۲۵ماهواره‌ در مدار زمین قرار بگیرد، تمام ساحات زیر پوشش انترنت قوی بی سابقه (دستکم یک جی بی در ثانیه) قرار خواهد گرفت.

اکنون او انتظار دارد تا دولت امریکا جواز ارسال ماهواره به مدار زمین را صادر کند.

با اجرایی شدن این طرح، سیستم‌های فایبر نوری و کیبل، از دور خارج شده و سیستم فضا محوری جایگزین آن خواهد شد.

گفته شده با عملی کردن این طرح، تاخیر در دریافت و ارسال مواد به گونه‌ی چشم‌گیر کاهش می‌یابد و دریافت چند گیگابایت فایل در هر ثانیه به سادگی امکان‌پذیر خواهد شد.

ایلان ماسک قصد دارد در فاز نخست پروژه ۸۰۰ماهواره به فضا بفرستد تا نیاز ایالات متحده، پورتوریکو و جزایر ویرجین به اینترنت را تامین کند.

اطلاعات منتشر شده که در سایت دویچه وله آمده نشان‌ می‌دهد، هر ماهواره‌یی که او به فضا می‌فرستد، بدون باز شدن بال‌های ماهواره اندازه یک موتر تیزرفتار است که چهار متر طول و ۳۸۶ کیلوگرام وزن دارد.

هنوز مشخص نیست که اسپیس‌ایکس چه زمانی این ماهواره‌ها را به فضا خواهد فرستاد؛ اما گفته می‌شود که ماهواره‌ها در فضای میان ۷۱۴مایلی تا ۸۲۳مایلی زمین مستقر خواهند شد.

قرار است این ماهواره‌ها، در مقایسه با ماهواره‌هایی که اکنون مستقر هستند، بیست برابر نزدیک‌تر واقع شوند.

این طرح در گذشته نیز از سوی برخی شرکت‌ها مطرح شده بود، کمپنی بویینگ در همکاری با “وان ب” در این مفکوره بود، فیسبوک با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دالری ماهواره‌یی اجاره کرده تا طرح عظیم internet.org را با آن پیش برد و گذشته از آن در پی تامین اینترنت با بهره‌گیری از هواپیمای بی‌سرنشین است.

گوگل نیز تلاش کرده تا از طریق بالون به این آرزو دست یابد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن