اخبار کوتاهجهانچندرسانه ای

کتاب‌هایی که با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ پر فروش شدند

ظهور و پیروزی دونالد ترامپ فروش کتابهای داستانی با موضوع ویران‌شهری (پادآرمان‌شهر) و کتاب‌های خود او در زمینه موفقیت اقتصادی را به شکل چشمگیری افزایش داده است. در این مطلب به تعدادی از این کتابها که از قبل از ورود او به کاخ سفید فروش فراوانی پیدا کردند اشاره می کنیم.

اینجا نمی‎تواند رخ دهد – سینکلر لوئیس

میزان فروش: از جمعه ۲۵ ژانویه در فهرست کتابهای پر فروش آمازون در ردیف هشتم است. چاپ آن در بریتانیا متوقف شده بود ولی انتشاراتی پنگوئن در پی مراسم تحلیف دونالد ترامپ نسخه جدیدی را با شعار تبلیغاتی “کتابی که ترامپ را پیش بینی کرده بود” وارد بازار کرد.

به گفته سخنگوی پنگوئن با چاپ های بعدی که در دستور کار است در مجموع ۱۱ هزار نسخه از آن وارد بازار می شود.

داستان: یک عوام فرایب کاریزماتیک به نام برزلیوس (باز) ویندریپ با وعده بازگرداندن عظمت به آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می شود و این کشور را به سوی فاشیسم می برد.

تاثیر ترامپ: فروش این داستان طنز آمیز و تقریبا ناشناخته چاپ ۱۹۳۵ زمانی رونق گرفت که منتقدان ادعا کردند این کتاب در حقیقت داستان دونالد ترامپ است. سلی پری از انجمن سینکلر لوئیس مدعی است بین روشهای دونالد ترامپ با شیوه های تبلیغات برزلیوس ویندریپ برای جذب مردان خشمگین در کارگران سفید پوست آمریکا شباهت فراوانی وجود دارد.

تشکیلات این گروه به نام “لیگ مردان فراموش شده” با موج مهاجرت سیتزی و تشدید احساسات ناسیونالیستی قدرت را تسخیر می کند.

اما سلی پری می افزاید: “برخی از طنزهای نویسنده لزوما ویندریپ، شخصیت فاشیست داستان را هدف نمی گیرد بلکه متوجه روشنفکران و لیبرال های تنبلی است که می گویند اوضاع به همین منوال پیش می رود و مرتب تکرار می کنند “اینجا نمی تواند روی دهد.”

“اینجا آمریکاست ما استثنایی هستیم.”

خانم پری اذعان دارد که خود او هم جزو گروهی بود که پیروزی دونالد ترامپ را ناممکن می دانست.”فکر می کردم چطور ممکن است این همه از مردم فریب این مرد را بخوردند؟”

اما مقایسه داستان “اینجا نمی تواند روی دهد” با شرایط فعلی به همین نکات خلاصه می شود. سینکلر لوئیس داستان خود را همزمان با یک بحران عظیم اقتصادی و دوران قدرت گیری فاشیسم در اروپا نوشت. او در عین حال یکی از اعضای گروهی به نام “کمیته ابتدا آمریکا” بود که با ورود این کشور به جنگ جهانی مخالف بود.

نقل قول مهم: “اولین هدف بزرگ من این است که به همه آمریکایی ها بفهمانم که آنها مهمترین نژاد روی کره زمین هستند و باید به این ادامه دهند. هدف دوم من این است که همه درک کنند که با وجود هر اختلافی که در بین ما وجود دارد، چه از نظر ثروت، دانش، تبحر، قدرت و اجدادمان، همه ما برادریم و در راستای وحدت ملی با یکدیگر متحدیم و به این خاطر همگی باید خشنود باشیم.”

جورج اورول – ۱۹۸۴

میزان فروش: از جمعه ۲۵ ژانویه برای چند روز پر فروش ترین کتاب آمازون بود و اکنون در رده یازدهم است.

از زمان مراسم تحلیف دونالد ترامپ به گفته سیگنت کلاسیکس، ناشر آمریکایی، فروش آن ۹۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

این ناشر هفته گذشته چاپ ۱۰۰ هزار نسخه دیگر از کتابهای جورج اورول از جمله “۱۹۸۴ “و “قلعه حیوانات” را سفارش داده است.

در سه هفته اول ماه ژانویه فروش آنها در بریتانیا ۲۰ درصد افزایش یافت. باز نشر این کتاب از زمان اولین انتشارش در سال ۱۹۸۶ هیچگاه متوقف نشده و تاکنون حدود ۳۰ میلیون نسخه از آن فروش رفته است. مورد آخری که فروش آن بشدت رونق گرفت همزمان با افشاگری های ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ بود.

داستان: مردی که بشدت تحت فشار شنود و کنترل یک سیستم خودکامه است تصمیم می گیرد شورش کند. در این سیستم عاملی با عنوان برادر بزرگ هر چند خود دیده نمی شود ولی همه چیز و همه کس را زیر نظر دارد.

تاثیر ترامپ: این کتاب کلاسیک جورج اورول در تشریح یک ویران‌شهر، پس از آنکه کلی‌آن کانوی، مشاور ارشد دونالد ترامپ گفت کاخ سفید در مورد اختلاف بر سر تعداد شرکت کنندگان در مراسم تحلیف رئیس جمهور “واقعیات جایگزین” را منتشر خواهد کرد به پرفروش ترین کتاب بدل شد.

یکی از بخشهای مهم کتاب جورج اورول نحوه استفاده حزب از شعارهای ساده برای پوشاندن حقایق است. مثلا سیاه سفید است، ۵= ۲+۲ ، جنگ صلح است، آزادی بردگی است و ناآگاهی قدرت است.

اما این کتاب تا حدی با هدف هشدار علیه سیستم کمونیستی نوشته شده و آمریکا یک نظام تک حزبی بدون آزادی های فردی نیست.

اندرو سیمونز، نویسنده و آموزگار بریتانیایی در کالیفرنیا که کتاب ۱۹۸۴ را در کلاس تدریس می کند، معتقد است مردم به کتابهایی نظیر” ۱۹۸۴” به عنوان “سوپاپ اطمینان” مراجعه می کنند و با کمک خواندن آنها “بدترین آینده ممکن برای دمکراسی آمریکا را تصور می کنند.”

او می افزاید: “فضای فرهنگی در آمریکا ویران‌شهری است بخصوص در میان افرادی که رمانهای کلاسیک زیادی خوانده اند.”

اما او در عین حال معتقد است که برای برخی از خوانندگان داستان ۱۹۸۴ یادآور روش برخورد ترامپ با مسائلی مثل “پیشرفت های علمی” (در کتاب ۱۹۸۴ چیزی به اسم علم وجود ندارد) و یا سوءاستفاده او از هراس آمریکایی ها در برخورد با خارجیان است.

“وعده رئیس جمهور که گویا او تنها فردی است که می تواند از آنها حفاظت کند برای مردم یادآور الگوی رفتار حزب در کتاب ۱۹۸۴ است که در میان مردم وحشت ایجاد می کرد و بعد اینطور جلوه می داد که بر عوامل ایجاد این هراس ها پیروز شده است.”

نقل قول مهم: ” اگر همگی دروغی را که حزب تحمیل می کند پذیرفتند، اگر همه اسناد و منابع همان داستان را حکایت کنند دروغ به بخشی از تاریخ و حقیقت بدل می شود . در یکی از شعارهای حزب گفته می شود کسی که گذشته را کنترل می کند آینده را نیز در کنترل خود دارد و کسی که حال را در کنترل دارد گذشته را نیز کنترل می کند. اما با این همه، هر چند ذات گذشته متغیر است ولی هیچگاه تغییر داده نشده است. آنچه اکنون حقیقت است همواره حقیقت بوده و خواهد بود. به همین سادگی. تمام آنچه نیاز داریم مجموعه بی پایانی از پیروزی‌ها بر حافظه خود است. “کنترل واقعیت” و یا به زبان خبری “دوبار فکر کردن”.

Brave New World

میزان فروش: رمان دیگری که دو سال پیش حتی جز صد کتاب پرفروش آمازون نبود ولی پس از مراسم تحلیف در لیست ده کتاب پرفروش قرار گرفت.

داستان: ماجرا در سال ۲۵۴۰ اتفاق می افتد که مردم به شکلی داوطلبانه بردگان یک نظام تمامیت خواه هستند و با کمک دارو، سرگرمی های ممتد، فناوری و وفور مادیات سر به راه و مطیع شده اند.

تاثیر ترامپ: از نظر برخی از منتقدان فرهنگی داستان هاکسلی (چاپ ۱۹۳۵) به نسبت دنیایی که در داستانهای ” ۱۹۸۴” و یا “قلعه حیوانات” ترسیم شده از زمانه از خود بی خود شده و به شدت کنترل شده امروزی تصویر دقیق تری ارائه می دهد.

نیل پستمن در سال ۱۹۹۵ در کتاب خود با عنوان “تفنن تا سر حد مرگ: مباحث عمومی در عصر صنعت نمایش” می نویسد: “اورول نگران بود که ما به فرهنگی اسیر تبدیل شویم. هاکسلی نگران بود که به فرهنگی مبتذل بدل شویم و تفنن، تفریح و خودارضایی تمام فکر و ذهن مردم را اشغال کند.”

نقل قول مهم: “یک حکومت تمامیت خواه کارآمد نظامی است که روسای سیاسی بسیار قدرتمند و لشکر مدیران آنها جمعیت را مثل برده کنترل می کنند، جمعیتی که به اعمال زور نیاز ندارد چون آنها عاشق وضعیت برده وار خود هستند.”

فارنهایت ۴۵۱- ری بردبری

میزان فروش: در حال حاضر در کنار کتاب دونالد ترامپ در فهرست پر فروش ترین کتابهای آمازون در رتبه پانزدهم است.

داستان: یک مامور آتشنشانی در قرن ۲۴ به نام گای مونتاگ که وظیفه اش سوزاندن کتابهای غیرقانونی و خانه خوانندگان آنهاست، در مورد ارزش های حرفه و زندگی شخصی اش دچار تردید می شود.

تاثیر ترامپ: این داستان هشدار دیگری در مورد سانسور، پروپاگاندا و تنگ کردن عرصه بر آزادی اندیشه است. این اثر بردبری (چاپ ۱۹۵۳) مرگ متون نوشتاری و جایگزینی آن با صفحه یا پرده های الکترونیک را پیش بینی کرده بود. (اشاره او البته به تلویزیون بود و نه شبکه های اجتماعی.)

نقل قول مهم: “در شرایطی که مراکز آموزشی به جای منتقد، دانشور، خلاق و کنجکاو، دونده، شناگر، طماع، حیله گر و نمایشگر تربیت می کنند عبارت روشنفکر به فحشی بدل خواهد شد که سزاوار آن است.”

هنر معامله – دونالد ترامپ

The Art of the Deal

میزان فروش: در روزهای پایانی ماه ژانویه در فهرست پر فروش ترین کتابهای آمازون در ردیف پانزدهم بود. اولین باری که در ۱۹۸۷ منتشر شد به مدت ۵۱ هفته در فهرست پرفروش ترین کتابهای نیویورک تایمز قرار داشت. دونالد ترامپ بعد از آن چند کتاب دیگر نیز منتشر کرده که فروش همه آنها در هفته های اخیر افزایش یافته است.

داستان: “هنر معامله” کتابی غیرداستانی است که آن را می توان مانیفست شخصی دونالد ترامپ تلقی کرد و در آن ۱۱ گام مشخص برای موفقیت اقتصادی را تشریح می کند.

تاثیر ترامپ: این کتاب به عنوان منعکس کننده دیدگاهها و روش کار دونالد ترامپ از نگاه بسیاری (و البته خود نویسنده) شخصیت فردی را نشان می دهد که به چالش کشیدن او کار ساده ای نیست.

تیموتی ال او برایان در بخشی از زندگینامه دونالد ترامپ نوشت: “صدایی که از خلال خواندن این کتاب به گوش می رسد کاملا اصیل، بسیار صریح و بی اندازه خودستا است که از هیچ چالش، تسویه حساب و قماری هراس ندارد و مرتب تکرار می کند که من آنم که هستم.”

صدا و دیدگاه‌های دونالد ترامپ با کمک تونی شوارتز ( نویسنده در سایه) این کتاب خلق شده است که برخلاف سایر نویسندگان در سایه نیمی از درآمد این اثر مال اوست و حتی نامش روی جلد کتاب چاپ شده است.

آقای شوارتز، که تمام عمرش هوادار حزب دمکرات بوده، این اواخر “تاسف عمیق خود را به خاطر کمک به معرفی و شهرت دونالد ترامپ و کسب محبوبیتی بیش از آنچه که سزاوار اوست” ابراز کرده است.

نقل قول مهم: “عامل اصلی در پیشرفت من لاف زدن است. من فانتزی مردم را ارضا می کنم. همه مردم افکار و ایده های بزرگی ندارند ولی به سمت کسانی که بزرگ فکر می کنند جذب می شوند. به همین خاطر حدی از گزاف گویی و ارضای اشتیاق مردم ایرادی ندارد. مردم دوست دارند باور کنند که یک چیزی واقعا بزرگترین، مهمترین و خارق العاده ترین چیزهاست. من به این می گویم گزاف گویی حقیقی، که نوعی اغراق معصومانه و روش بسیار موثری برای پیشرفت است.”

منبع: بی بی سی

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن