اخبار کوتاهجهانچندرسانه ای

کلِی در مراسمی باشکوه، به خاک سپرده شد/ اردوغان قهر کرد

 

مشت‌زن افسانه‌‍یی جهان عصر دیروز در مراسمی باشکوه و با حضور هزاران هوادارش از سراسر دنیا در امریکا به خاک سپرده شد.

در این مراسم ده‌ها چهره برجسته سیاسی، فرهنگی و ورزشی جهان حضور یافته بودند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان که در زمان حکومتش با آقای کلی در کابل دیدار کرده بود نیز در این مراسم اشتراک داشت.

به گزارش رشد؛ روز جمعه جاده‌های شهر لویی‌ویل در ایالت کنتاکی در وضعیتی  فوق العاده و نیمه تعطیل قرار گرفت تا کاروان موترهایی که در میانه آنها پیکر محمد علی قرار گرفته بود از میان هزاران نفر از علاقمندان به این چهره جهانی عبور کند.

خانه‌یی که محمد عملی کلی در شهر لویی ویل به دنیا آمده بود در جریان چند روز گذشته به شدت مورد توجه بازدید کننده‌گان و توریستان قرار داشت.

مراسم تشییع جنازه او که به طور همگانی برگزار شد فرصتی برای حضور نمایندگان اقشار مختلف جامعه امریکا شد؛ از بیل کلینتون، رییس جمهور سابق امریکا و حامد کرزی، رییس جمهوری سابق افغانستان تا رهبران قبایل سرخپوستان امریکا و دختر مالکوم ایکس که برخی از آنها علاوه بر روایت خاطرات شخصی از محمد علی، از جنبه‌های مختلف شخصیت و زندگی او سخن گفتند.

پیکر محمد علی که روز گذشته در یک مراسم اسلامی آماده خاکسپاری شده بود، بعد از عبور از خیابان‌های زادگاهش، لویی‌ویل، به گورستان کیوهیل این شهر منتقل شد و در مراسمی خصوصی به خاک سپرده شد.

محمد علی در سال ۱۹۶۴به اسلام گروید و نام قبلی خود، کاسیوس کلی، که آن را “اسم بردگی” خود می‌خواند کنار گذاشت.

مراسم نماز میت بر جنازه محمد علی دیروز برگزار شد که در آن ۱۴هزار نفر از جمله رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، جسی جکسون فعال مدنی، یوسف اسلام (خواننده‌یی که پیش‌ از گرویدن به اسلام کت استیونس نام داشت) شرکت داشتند.

به نقل از بی‌بی‌سی، محمد علی خواسته بود تا این مراسم “لحظه‌ آموختن” باشد.

پس از خاکسپاری، هزاران نفر در یکی از بزرگترین مراکز ورزشی شهر لویی‌ویل دور هم جمع شدند و مراسم ختم و ادای احترام به این چهره جهانی برگزار شد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن