اجتماعیاخبار کوتاه

مراقبت های صحی و خدمات بهداشتی مساویانه ارایه می شود

وزارت صحت عامه افغانستان، سازمان صحی جهان، صندوق جمعیت ملل متحد وشرکای صحی از روز جهانی زن طی مراسمی در کابل تجلیل نمودند.

به گزارش رشد، مقامات وزارت صحت عامه، فراهم کننده گان مراقبت های صحی و نهادهای جامعه مدنی در حالیکه نقش و سهم زنان را در بهبود مراقبت های صحی در افغانستان مهم عنوان نموده، خواستار اقدامات عملی در جهت تساوی جنسیتی و افزایش کارکنان صحی زن در سکتور صحت شدند.

دوکتور فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه به خاطر تقویت عرضه خدمات صحی و بهبود دسترسی متوازن به خدمات صحی بر ضرورت استخدام بیشتر زنان در نیروی بشری صحت تاکید نموده گفت: ” زنان میتوانند سهم بارزی را در استراتیژی ها و برنامه های وزارت صحت عامه و عرضه خدمات صحی ادا نمایند. وزارت صحت عامه متعهد بر تساوی حقوق خانم ها و دختران برای دریافت مراقبت های باکیفیت صحی در تمام مراحل زندگی آنان میباشد. افزایش اشتراک زنان در تمام نقش ها و تمام سطوح سکتور صحت یک اولویت کلیدی میباشد که بر آن در استراتیژی ملی و پالیسی صحت برای سالهای ۲۰۱۶-۲۰۲۰ تاکید شده است.

داکتر “بانیت اندیانا بانگی” نماینده صندوق جمعیت ملل متحد برای افغانستان گفت: ” صندوق جمعیت ملل متحد متعهد است که وزارت صحت عامه را در افزایش حضور کارکنان صحی زنانه در عرضه خدمات صحی و مدیریت سکتور صحت حمایت نماید. این یک چالشی است تا زمانی که موانع بر سر راه  تعلیم و تربیه دختران وجود داشته باشد. یکی از موانع، از دواج های دختران نابالغ و زیر سن قانونی است که در افغانستان بیشتر متداول میباشد. در سطح جهانی هر روز ۳۷ هزار دختر زیر سن ۱۸ سال به ازدواج های اجباری وادار میگردند که این کار در واقع نادیده گرفتن حقوق بنیادی انسانی آنان میباشد. دختران نیاز دارند که تعلیم یافته شوند تا اینکه آنان قادر گردند که به تعداد کارکنان صحی زنانه اضافه شوند. بنابرین ما نیاز داریم که به ازدواج های اطفال خاتمه دهیم.”

شاخص های صحی زنان افغان، به ویژه در بخش جنسی و صحت باروری در پائین ترین سطح جهانی قرار دارد. خشونت مبتنی بر جنسیت یک مشکل فراگیر است که پیامدهای مخرب و زیانبار روانی، باروری و فزیکی  را بر زنان برجا میگذارد. نابرابری جنسیتی در تصمیم گیری و محدودیت تحرک زنان مانع دسترسی زنان به خدمات و معلومات صحی میگردد. کمبود کارکنان مراقبت های صحی زن نیز موانع را برای دسترسی یکسان زنان به خدمات صحی تشکیل میدهد. تنها ۵۳ فیصد کلنیک های دهات در افغانستان داکتران زنانه دارند.

داکتر ریچارت پیپر کورن نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان گفت: “در تمام نقش ها و سطوح سکتور صحت نیاز اشد برای استخدام  بیشتر متخصصان و کارکنان صحی زن وجود دارد. ما به سرمایه گزاری بیشتر در جهت  استخدام عادلانه و منصفانه زنان و پالیسی های محافظتی کارکنان مراقبت های صحی زن نیاز داریم.  تبعیض و آزارو  اذیت هنوز هم یکی از چالشهای اند که باید به صورت جدی با آن مقابله شود. زنان باید تشویق و حمایت شوند که تقاضای کار را در سکتور صحت داشته باشند و ما باید محل های کاری مصئون و قابل احترام را برای همه تأمین نمائیم. استخدام زنان در سکتور صحت، صحت و سلامتی بهتری را برای همه گان به بار می آورد.

از جمله ۵،۸۵۸ تن دوکتوران افغانستان، در حال حاضر تنها ۲۲ فیصد آن از طبقه اناث اند. زنان ۲۱ فیصد ۵،۵۹۹ تن نرس های این کشور را تشکیل میدهد. فعلا ۱۱،۰۳۷ زن به حیث کارکنان صحی جامعه خدمات اساسی صحی و تعلیمات صحی را برای خانمها در سراسر کشور ارایه می نمایند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن