اجتماعیاخبار کوتاه

برگشت مهاجرین به اساس تفاهمنامه صورت می گیرد

در خبرنامۀ وزارت امور خارجه افغانستان آمده است که نشست مشورتی در مورد مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، دیروز در کابل تدویر یافت.

خبرنامه نوشته است که در این نشست، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، نصیراحمد اندیشه معین اداری و مالی وزارت امور خارجه، مسعود احمد عزیزی معین پالیسی وزارت امور داخله و محمد سلیمان کاکر معاون مشاور امنیت ملی شرکت کرده بودند.

به گزارش رشد، در خبرنامه آمده است که در این نشست، در مورد مهاجرین برگشت کننده افغان از آلمان، ادغام و اسکان مجدد و ایجاد زمینه های اشتغال برای آن ها بحث صورت گرفت.

به اساس معلومات منبع، در این نشست تأکید شد که برگشت این مهاجرین، باید به اساس یک تفاهمنامۀ همه جانبه میان افغانستان و آلمان صورت گیرد.

بر بنیاد خبرنامه، در این نشست فیصله شده است که یک کمیته تخنیکی متشکل از نمایندگان وزارت های امور خارجه، امور مهاجرین و عودت کنندگان، امور داخله، مالیه، شهرسازی، کار و امور اجتماعی و اطلاعات و فرهنگ، مسودۀ این تفاهمنامه را تهیه و تا دو هفتۀ دیگر با جانب آلمان شریک سازد.

این درحالی است که سفارت فنلند در کابل نیز به تاریخ چهارم حوت سال روان اعلام داشت که  پس از امضاى تفاهمنامه اى با حکومت افغانستان، پناهجویان افغان از کشورش اخراج خواهند شد.

به اساس معلومات منبع، طى سال روان ۵٢٠٠ پناهجوى افغان وارد آن کشور شده اند.

به اساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت کننده ها، در مدت یک سال اخیر، حدود ٢۵٠ هزار افغان به کشورهاى اروپایى رفته اند، که ازاین جمله ١۵٠ هزار این پناهجویان به آلمان رفته اند.

این در حالى است که شمارى از افغان ها حین رفتن به کشورهاى اروپایى، در آب ها غرق شده اند.

در کل، حدود شش میلیون افغان در کشورهاى مختلف به خصوص پاکستان و ایران به سر می‌برند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن