افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

واکنش صالح به مصاحبه رئیس جمهور فراری

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری پیشین به مصاحبه محمد اشرف غنی با بی.بی.سی در مورد چگونگی سقوط افغانستان به دست طالبان واکنش نشان داد.

صالح در برگه فیسبوک‌اش نگاشته است که یک پیش از سقوط کابل  حمد الله محب و فضل محمود فضلی ساعت ۱۰ پیش ار چاشت در کاخ صدارت به دیدن او آمدند که او از عدم اعلام مقاومت ملی خشمگین و ناراض بود.

آقای صالح نوشته است که روز پنجشنبه (هفته‌یی پیش از سقوط) قرار بود مقاومت ملی اعلان شود.

او نوشته است که محب و فضلی از او در باره برنامه هایش پرسیدند و مشوره هر دو برای صالح فکر درازمدت و خون‌سردی بود؛ کاری که طالب از داشتن مشروعیت محروم شوند، زیرا به گفته آنها، چیزی به نام روند صلح دیگر وجود نداشت.

صالح در این پُست فیسبوکی‌اش گفته است که او با این نظر بود که روند صلح فروپاشیده بود، موافق بود. وی از مشاور امنیت ملی و رییس اداره امور خواستار تفصیل شد و از لابلای حرف هر دو دریافت که می خواهند رییس جمهور به بیرون از کشور برود.

معاون نخست ریاست جمهوری به محب و فضلی گفته بود “من به هیچ صورت کشورم را ترک نمی‌کنم. تا هر مقداری بتوانم مقاومت می‌کنم. اگر در هیچ جای نتوانم کاری کنم، بام خانه‌ام را در تایمنی (کابل) سنگر می سازم.”

صالح در ادامه گفته است که در این زمان فضلی با کسی در تماس شد و از دفتر بیرون رفت، دقایقی بعد دوباره آمد و گفت در تماس و مشورت خواهیم بود.

صالح در ادامه این ماجرا از حرف محب نقل می کند و می‌نگارد که محب برایش گفت که پاکستانی ها تصمیم گرفته اند که چند نفر را با شنیع ترین روش از بین ببرند و حتا پیش از کشتن او را “نیم کش” کرده در شهر بگردانند ک یکی از آن ها خودت “صالح” هستی.

صالح در پاسخ گفته است که “تصویر کرده می توانم و شاید حق شان باشد. از دشمن کدام توقع دیگر نباید داشته باشیم.”

در ادامه این واکنش صالح آمده است که شب شنبه تا صبح بیدار بوده تا از وضعیت باخبر باشد و بغاوت زندانیان طالب در پلچرخی را مهار کند، ولی در آن شب تنها کسی که به تماس هایش پاسخ داده بود، فرمانده امنیه پولیس کابل جمشید طوطاخیل بود، وی می گوید که مقامات امنیتی و دفاعی را پیدا نتوانسته و شب هنگام برای محب پیامی داشته که باید در خصوص سروبی کابل توجه کند اما پاسخی دریافت نکرده است.

وی روایت می کند که روز یکشنبه ۱۵ آگست (سقوط کابل) از خانه اش در تایمنی شهر کابل به سوی ولایت پنجشیر حرکت کرد تا در شکل دهی مقاومت سهیم شوند. او تاکید کرده است که روایت مقاومت رقم خورده و ادامه دارد.

صالح در پایان واکنش اش نگاشته است “من هیچ علاقه به نوشتن قیل و قال شکست ندارم زیرا وطن از ماست و روزی از دست این گروه آزادش می کنیم.”

این در حالیست که پس از پنج ماه آقای غنی در یک مصاحبه رسانه‌یی ظاهر شده و از شکست و سقوط افغانستان لب به سخن گشود و واکنش های جمعی را برانگیخت.

لینک کوتاه

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن